نفقه و خرجی

نفقه و خرجی


نفقه و خرجی چیست؟

حال موضوع نفقه و خرجی که مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

واژه‌ نفقه از دو جنبه‌ لغوی و اصطلاحی قابل بررسی است. نفقه از نَفَقَ مشتق شده است و در اصل واژه‌ ای عربی است و جمع آن «نفاق» و «نفقات» است به معنی صرف کردن، خرج کردن، خروج و تمام شدن می ‌باشد.

نفقه اسمی از انفاق است به معنی صرف کردن که در حقوق، نفقه هزینه‌ خوراک و پوشاک و اثاث خانه و مسکن را گویند.

در حقوق نفقه را چنین تعریف کرده ‌اند: «نفقه و خرجی چیزی که برای گذراندن زندگی مورد نیاز است و به دو دسته نفقه‌ زوجه (زن) و نفقه‌ اقارب و خویشاوندان.

ماده 1107 قانون مدنی در تعریف نفقه زوجه (زن) می ‌گوید: «نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف (تعریف شده) و مناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن البسه (پوشاک)، غذا، اثاث منزل و هزینه مالی، درمانی و بهداشتی و خادم (خدمتکار) در صورت عادت یا احتیاج به واسطه‌ نقصان (کمبود) یا مرض (بیماری)».

ماهیت حقوقی نفقه

* نفقه و خرجی تعهدی است که بر پایه تعاون بنا شده و همبستگی اعضای خانواده را تضمین می‌کند. نفقه زوجه (زن) از آثار نکاح و عقد ازدواج می ‌باشد که قانونگذار مرد را موظف به تأمین معاش و زندگی خانواده کرده است و این تکلیف مردانه از توابع ریاست وی بر خانواده می‌باشد.

* در نکاح و ازدواج دائم این وظیفه مرد ناشی از حکم قانون است و ریشه قراردادی ندارد و دو طرف نمی ‌توانند ضمن عقد یا پس از آن تکلیف مرد را در این مورد ساقط کنند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   رویه دادگاه خانواده در طلاق توافقی

* در عقد منقطع یا صیغه، دِین و بدهی شوهر بر دادن نفقه و خرجی متکی بر رضایت زن و شوهر است و شوهر در صورتی به زن نفقه و خرجی می ‌دهد که به صراحت و روشنی شرط شده، یا عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.

مخاطبان عزیز و گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی در مورد نفقه و خرجی با وکیل طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *