نفقه اقارب

نفقه اقارب


نفقه اقارب و خویشاوندان

حال موضوع نفقه اقارب که مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

اقارب چه کسانی هستند؟

اقارب عبارتند از خویشاوندان شخص اعم از نسبی، سببی و رضاعی.

نفقه اقارب که از آثار خویشاوندی است و مبتنی بر همبستگی و بر مبنای تضمین اخلاقی است و نوعی رابطه متقابل است یعنی اگر پدر نفقه و خرجی فرزند را بدهد فرزند نیز همین تکلیف را در مقابل پدر دارد.

چه کسی مستحق دریافت نفقه و خرجی اقارب است؟ کسی مستحق دریافت نفقه اقارب و خویشاوندان است که:

اولاً: خویشاوندان نسبی باشند که در خط عمودی (اعم از صعودی و بالایی و نزولی یا پایینی قرار داشته باشند» و سایر بستگان و خویشان نسبی که در خط افقی قرار دارند از این قاعده مستثنی هستند.

ثانیاً:مالی برای گذراندن زندگی و رفع نیازهای خود نداشته باشد. و نتواند به وسیله‌ اشتغال و کسب و کار، وسایل و نیازهای معیشت و زندگی خود را فراهم کند.

واجب‌النفقه کیست؟

واجب‌النفقه به کسی گفته می‌ شود که به حکم قانون حق دارد خرج معاش و زندگی خود را از دیگری که جزء خویشاوندان وی محسوب می ‌گردد، بگیرد.

افراد واجب‌النفقه عبارتند از: زوجه (زن) دائم، والدین (پدر، مادر)، اولاد (فرزند)، نوه ‌ها و اجداد.

طبق ماده 1204 قانون مدنی در پرداخت نفقه و خرجی اقارب، وضعیت اجتماعی فرد واجب‌النفقه، مدنظر نبوده، بلکه تنها رفع نیاز از اقارب مورد نظر است.

ترتیب پرداخت نفقه اقارب به چه صورت است؟

در صورت تعدد مستحق و نیازمند دریافت خرجی، نفقه خود شخص، بر دیگر افراد واجب‌النفقه مقدم و برتر می ‌باشد. همچنین نفقه‌ همسر (زن) بر اقارب و خویشاوندان و نفقه خویشاوندان نزولی یا پایینی که فرزندان است بر خویشاوندان صعودی و بالایی که والدین (پدر و مادر) هستند مقدم می ‌باشد. و این تقدم و برتری براساس قرابت و خویشاوندی در یک خط صورت می ‌گیرد. همچنین نفقه خوشاوندان بر دیون و بدهی ها و تعهدات تا حدی که جزء مستثنیات دِین محسوب می ‌شود، مقدم می‌ گردد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   در چه مواردی قرارهای صادره قطعی نمی‌باشند؟

همچنین نفقه و خرجی زوجه مقدم بر نفقه سایر افراد واجب‌النفقه از جمله مقدم بر نفقه ‌اقارب است بنابراین اگر زوج توانایی پرداخت نفقه زوجه (زن) و اقارب را با هم نداشته باشد، نفقه زن بر سایر خویشاوندان مقدم و برتر است.

نفقه اولاد (فرزند)

در مرحله اول این تکلیف بر عهده پدر می ‌باشد در صورت فوت یا عدم استطاعت و توانایی مالی وی، پرداخت نفقه و خرجی بر عهده اجداد پدری است. در صورت فقدان و نبودن اجداد پدری یا عدم تمکن و دارایی ایشان مادر فرزند ملزم و مجبور به پرداخت نفقه می ‌شود و در صورت فوت و درگذشت یا عدم بضاعت و توانایی مالی وی انجام تکلیف قانونی پرداخت نفقه بر عهده اجداد و جدات مادری و پدری مجموعاً و به تساوی می ‌باشد. به عبارتی دیگر در صورت تعدد آنان در یک درجه مساوی و با وجود برخورداری از شرایط ضروری برای پرداخت نفقه هر یک نسبت به سهم خود ملزم و مجبور به پرداخت نفقه و خرجی می ‌گردند.

اقدامات تنظیم مبایعه‌نامه خرید خودرو

تفاوت ‌های نفقه زن، با نفقه اقارب (خویشاوندان)

الف) در نفقه زوجه (زن) استحقاق مالی زوجه شرط وجوب (لزوم) نفقه (خرجی) نیست بر خلاف نفقه اقارب.

ب) در وجوب (لزوم) پرداخت نفقه زوجه (زن) استطاعت (توانایی) مالی مرد شرط وجوب (لزوم) نیست بر خلاف پرداخت نفقه اقارب (خویشاوندان) رعایت وضعیت و شئون اجتماعی و خانوادگی زن در کیفیت نفقه‌ او مؤثر است.

ج) نفقه (خرجی) زن دِین (بدهی) ممتاز است و بر سایر طلبکاران ترجیح (برتری) دارد ولی نفقه اقارب دِین ممتاز نیست.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   آیا می توان هدایای دوران نامزدی را پس گرفت؟

د) ندادن نفقه به زن و عدم امکان الزام شوهر به پرداخت آن علاوه بر تعزیر (مجازات) موجب اعمال ماده 1129 قانون مدنی می‌شود ولی در نفقه اقارب فقط تعزیر (مجازات) وجود دارد.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی در مورد نفقه اقارب با وکیل طلاق توافقی در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *