واخواهی از حکم غیابی طلاق

واخواهی از حکم غیابی طلاق


واخواهی از حکم غیابی طلاق چگونه است؟

کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، موضوع واخواهی از حکم غیابی طلاق را بحث و بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می دهیم ما را همراه نمایید.

واخواهی از حکم غیابی طلاق

واخواهی و اعتراض یک حق قانونی برای محکوم علیه است. در صورتی که حکم غیابی ابلاغ واقعی به محکوم علیه غایب نشده باشد و وی مدعی عدم اطلاع و آگاهی نداشتن از مفاد رأی صادره باشد می‌تواند دادخواست واخواهی و اعتراض به دادگاه صادرکننده حکم غیابی تقدیم کند دادگاه موظف است خارج از نوبت در این مورد رسیدگی کند.

در صورت صدور قرار قبول دادخواست، چنانچه حکم طلاق و جدایی اجرا نشده باشد، قرار مذکور مانع اجرای حکم خواهد بود و اگر حکم طلاق اجرا شده باشد دادگاه پس از رسیدگی به دلایل واخواهی چنانچه اعتراض واخواه و معترض را وارد تشخیص دهد به دو صورت عمل می‌شود:

مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است

1- چون حکم به صورت غیابی، اجرا و صیغه طلاق جاری شده و واقعه طلاق در دفتر طلاق ثبت شده است. دادگاه باید ضمن نقض و شکستن حکم معترض عنه (حکم طلاق)، حکم به ابطال وقوع طلاق جاری و ثبت شده صادر کند و حکم صادره نیز باید پس از قطعیت به دفتر طلاق جهت اجرا ارسال شود.

2- صیغه شرعی طلاق جاری شده و واقعه‌ی طلاق ثبت شده است، لذا دادگاه در صورت نداشتن اعتراض واخواه و معترض صرفاً باید نسبت به نقض (شکستن) دادنامه معترض عنه اقدام کند و ابطال واقعه طلاق که رسماً در دفتر طلاق به ثبت رسیده مشروط به دادن دادخواست جداگانه است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   استفاده غیرمجاز از عناوین علمی

پرسش، پاسخ‌هایی در مورد طلاق غیابی

سوال 1: نفقه معوقه و گذشته بعد از طلاق غیابی به چه صورت است؟

جواب: در صورت مطالبه و درخواست نفقه و خرجی گذشته‌ی زن و عدم پرداخت نفقه و عدم معرفی مال و همچنین عدم تقدیم دادخواست و پذیرش اعسار و ناتوانی از پرداخت نفقه از سوی مرد، برای او برگ جلب صادر می‌گردد.

سوال 2: وقتی حکم طلاق غیابی صادر شد آیا برای خواندن صیغه طلاق در محضر آزمایش عدم بارداری برای محضر لازم است؟

جواب: بله، گواهی عدم بارداری برای محضر الزامی می‌باشد.

سوال 3: اگر مردی به همسرش وکالت غیابی برای طلاق داده باشد ولی همسرش اقدامی نکرده است آیا مرد می‌تواند ازدواج مجدد کند؟

جواب: اگر همسر (زن) از وکالت استفاده نموده و طلاق گرفته باشد بله زوج (مرد) می‌تواند مجدداً ازدواج کند اما در غیر این صورت بهتر است زوج دادخواست الزام (اجبار) به تمکین و اطاعت بدهد و چنانچه زوجه (زن) حاضر به تمکین و اطاعت نشد دادخواست ازدواج مجدد بدهد.

مخاطبان گرامی می توانید جهت مشاوره به صورت تخصصی درباره واخواهی از حکم غیابی طلاق با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *