مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور


مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟

در این مقاله می خواهیم در مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بحث و بررسی شده را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار دهیم ما را همراه نمایید.

مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

اگر زوجین هر دو مقیم خارج از کشور باشند:

اگر زن و شوهر ایرانی هر دو مقیم و ساکن خارج از کشور باشند، چنانچه قصد طلاق توافقی داشته باشند، بهترین کار این است که هر دو به سفارت، کنسولگری یا دفتر حافظ منافع ایران در خارج از کشور مراجعه کنند. در بیشتر مواقع غیرحضوری هم ممکن است، وکالت در جدایی را از طریق پست ارسال کنند تا وکیل از آن طریق رأی توافقی را از دادگاه دریافت و سپس در دفترخانه طلاق ثبت رسمی کند. همچنین مدارک را برای زن و شوهر متقاضی ارسال کند. که مدارک شامل: (طلاق‌نامه‌، شناسنامه‌های زوجین که مهر طلاق خورده باشد).

همچنین روش دیگری نیز وجود دارد که طبق ماده 15 قانون حمایت خانواده زن و شوهر از کنسولگری ایران نشانی و مشخصات مراکز یا اشخاص طلاحیت‌دار برای اجرای صیغه طلاق را دریافت کنند و پس از مراجعه و دریافت گواهی اجرای صیغه طلاق مجدداً با درخواست کتبی ثبت طلاق، به کنسولگری ایران بدهند.

اگر زن مقیم خارج از کشور باشد:

چنانچه زن ساکن خارج از کشور است و مرد خواه ساکن خارج یا ایران باشد و با جدایی موافق نباشد: در این صورت زن می‌تواند با ارسال وکالت در طلاق برای شخصی در ایران و با ارائه دلیل جدایی مثل یکی از شروط 12 گانه ضمن عقد یا عسر و حرج از دادگاه خانواده درخواست طلاق یک طرفه از سوی زوجه نماید یا زن می‌تواند در کشور محل سکونت و اقامت خود تقاضای طلاق نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   نرخ مالیات بر ارث مغازه

اما نکته مهم در اینجا این است که رأی دادگاه خارجی فقط در صورتی در ایران معتبر است و تنفیذ و اجرایی می‌شود که در آن قوانین ایران رعایت شده باشد. در غیر این صورت حتی با داشتن رأی دادگاه خارجی که در آن رأی، قوانین طلاق ایران رعایت نشده باشد باید از اول دادخواست طلاق و جدایی از سوی زن در ایران ثبت شود. ولی داشتن رأی دادگاه خارجی تنفیذ و اجرایی نشده برای دریافت طلاق در دادگاه‌های ایران بسیار مؤثر است.

حقوق مالی زن در طلاق غیابی

اگر مرد مقیم خارج از کشور باشد:

اگر مرد ساکن خارج از کشور باشد و زن خواه ساکن ایران یا خارج از کشور موافق جدایی نباشد: بر طبق قانون ما برای جدایی ایرانیان مقیم خارج از کشور مسلمان حق طلاق با مرد است.

مرد می‌تواند با ارسال وکالت طلاق از کشور محل سکونت خود برای یکی از آشنایان یا وکیل خود طلاق از طرف مرد را ثبت نماید و رأی طلاق را با دادن دادخواست تنفیذ طلاق اجرا نماید.

مخاطبان گرامی می توانید جهت مشاوره به صورت تخصصی درباره مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *