عدم تعلق نفقه زن

عدم تعلق نفقه زن


در چه مواردی به زن نفقه تعلق نمی‌ گیرد؟

این مقاله در خصوص رابطه عدم تعلق نفقه زن که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، گردآوری شده است، را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی کنید.

خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد جامعه همواره از جهات مختلفی مورد توجه فقها و حقوقدانان بوده. یکی از راه ‌های استحکام بخشیدن به بینان خانواده، شناختن و عمل کردن به وظایفی است که خداوند بر عهده اعضای خانواده به خصوص زوجین (زن و شوهر) قرار داده و هر یک باید در انجام وظایف خود کوشش نمایند.

به این ترتیب هر یک از زن و مرد وظایفی در مقابل یکدیگر دارند. خداوند متعال وظیفه پرداخت نفقه و خرجی زن و تأمین هزینه و نیازهای زندگی او را در عقد دائم بر عهده مرد گذاشته است.

عدم تعلق نفقه زن

در چند مورد پرداخت نفقه زن از وظیفه شوهر برداشته می ‌شود که این موارد عبارتند از:

1- نشوز و ناسازگاری زن

2- عقد موقت یا صیغه

3- فوت و درگذشت مرد

4- طلاق بائن

ازدواج دائمی و تمکین و اطاعت زن از شوهر از شرایط واجب نفقه است. طبق ماده 1106 قانون مدنی: «در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است» در ازدواج دائمی به محض تمکین، زن مستحق دریافت نفقه و خرجی است.

گردشگری تولد چیست

تمکین به دو نوع عام و خاص تقسیم می شود.

تمکین عام: اطاعت زن در تمام امور کلی زندگی است.

تمکین خاص: اطاعت از نیازهای غریزی مرد از جانب زن است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   رد درخواست اعاده دادرسی چگونه است؟

ماده 1108 قانون مدنی در این رابطه تصریح می ‌کند: «هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت (زناشویی) امتناع (خودداری) کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

نشوز و ناسازگار

نشوز یعنی سرکشی و نافرمانی زن ازشوهر و هنگامی که زن از وظایف خود در برابر شوهر سر باز زند، حق نفقه و خرجی از وی ساقط و زایل می ‌شود.

ترک منزل از ناحیه زوجه (زن) و تعلیق نفقه

زوج (مرد) وظیفه دارد که در حد توانش منزلی مستقل و متناسب با شئونات زوجه (زن) فراهم کند، اگر این منزل از جنبه شئونات اجتماعی مطابق حال زن باشد ولی به سر بردن در آن منزل موجب شود که احتمال ضرر و زیان شرافتی یا بدنی و آزار و اذیت زوجه (زن) برود، خروج از منزل نشوز و ناسازگاری و عدم اطاعت محسوب نمی ‌شود و نفقه تا زمان برطرف شدن مشکل به وی تعلق می‌ گیرد. در غیر این صورت نفقه به زن تعلق نمی ‌گیرد.

چنانچه پیامبر اکرم(ص) می‌ فرمایند: «زنی که بدون اجازه شوهرش از منزل خارج گردد، نفقه و خرجی او بر شوهر واجب نیست تا برگردد».

نفقه در مدت عقد و قبل از ازدواج

در مدت فاصل میان عقد و انجام ازدواج، نفقه ‌ای به زن تعلق نمی ‌گیرد، مگر اینکه زن برای شروع به زندگی اعلام آمادگی کرده باشد ولی مرد از بردن همسرش خودداری کند که در این صورت به زن نفقه تعلق می ‌گیرد.

نفقه در عقد موقت و صیغه

در عقد موقت به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد مگر در صورتی که حین عقد شرط شده یا عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ممنوع الخروجی مرد توسط زن بابت مهریه

نفقه بعد از طلاق و جدایی

نفقه زن در طلاق رجعی که مرد در ایام عده حق رجوع و بازگشت به زن را دارد، به عهده شوهر است مگر اینکه جدایی در حال نشوز و ناسازگاری واقع شده باشد. ولی اگر عده از جهت فسخ و ابطال نکاح و ازدواج یا طلاق بائن باشد نفقه و خرجی به زن تعلق نمی‌گیرد زیرا رابطه زوجیت و زناشویی کاملاً قطع می‌ شود، مگر در صورت بارداری تا زمان زایمان، حق نفقه خواهد داشت.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره عدم تعلق نفقه زن با وکیل طلاق در تهران در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *