سلب حضانت و سرپرستی فرزند

سلب حضانت و سرپرستی فرزند


سلب (گرفتن) حضانت و سرپرستی فرزند

در این مقاله قصد داریم در خصوص موضوع سلب حضانت و سرپرستی فرزند را مطابق نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

سلب حضانت و سرپرستی فرزند

بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط (پستی) اخلاقی پدر یا مادری که کودک تحت حضانت و سرپرستی اوست، صحت و درستی جسمانی و یا ترتیب اخلاقی کودک در معرض خطر باشد، دادگاه می ‌تواند به درخواست خویشاوندان کودک یا به تقاضای قیم (سرپرست) او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت کودک مناسب بداند، بگیرد.

مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی والدین (پدر و مادر)

1- اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار

2- شهرت به فساد اخلاق و فحشا (زنا)

3- ابتلا به بیماری‌ های روانی با تشخیص پزشکی قانونی

4- سوء استفاده از کودک یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری (گدایی) و قاچاق

5- تکرار ضرب و جرح (کتک زدن) خارج از حد متعارف

مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی مذکور در این ماده حصری (محدود) نیستند، بلکه قانون‌ گذار از باب نمونه مواردی را بیان کرده است. لذا ممکن است که قاضی  موارد دیگری را نیز شامل این حکم قرار داده و به موجب آن، حکم به سلب حضانت از دارنده آن صادر نماید .

اقدام به آدم‌ ربایی کودک به خارج از کشور توسط یکی از والدین

در واقع تشخیص اینکه چه مواردی از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط (پستی) اخلاقی محسوب می ‌شوند بر عهده‌ی قاضی است. همچنین قاضی تعیین می ‌کند رفتار یا وضعیتی را می ‌توان از جمله دلایل عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی محسوب نمود یا خیر.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مکانیسم و عملکرد سم‌زدایی

سلب حضانت در طلاق توافقی

هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات در مورد حضانت و نگهداری کودک بر خلاف مصلحت اوست، می‌تواند در مورد واگذاری امر حضانت و سرپرستی به دیگری یا تعیین ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت یا رعایت مصلحت کودک بر خلاف توافق زوجین (زن و شوهر) عمل نماید.

نتیجه اینکه اگر توافق برای نگهداری و مراقبت کودک شده باشد فقط در صورت اثبات این موضوع که مصلحت کودک بر خلاف توافق زوجین است دادگاه می ‌تواند تصمیم دیگری بگیرد. و اگر توافقی برای سرپرستی کودک شده باشد فقط در صورت اثبات این موضوع که مطلحت کودک  سلب حضانت است می‌توان حضانت و سرپرستی را از مادر یا پدر سلب (گرفتن) کرد.

همچنین بر اساس ماده ۴۵ قانون حمایت خانواده رعایت مصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه تصمیمات دادگاه‌ها و مقامات اجرایی الزامی می ‌باشد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره سلب حضانت فرزند با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *