دادخواست سلب حضانت

دادخواست سلب حضانت


دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر توسط چه کسانی تقدیم می‌ شود؟

حال در این مقاله می خواهیم در خصوص موضوع دادخواست سلب حضانت را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر

دادخواست سلب (گرفتن) حضانت فرزند از مادر، یک دادخواست حقوقی محسوب می ‌شود که بر حسب امر می ‌تواند توسط پدر یا پدربزرگ یا خویشاوندان کودک و یا حتی با تقاضا و درخواست دادستان، زمانی که حضانت و سرپرستی کودک با مادر قرار داده شده و وی صلاحیت لازم را ندارد و یا زمانی که باید کودک را به شخصی که حضانت کودک قانوناً با اوست را بدهد، مطرح شود.

مرجع صالح به رسیدگی دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر

دادگاه خانواده نزدیک به محل اقامت خوانده (مادر) مرجع صالح به رسیدگی است و فقط این دادگاه صلاحیت رسیدگی را دارد.

هزنیه دادرسی دعوای سلب حضانت فرزند از مادر

دادخواست سلب حضانت و فرزند از مادر یک دادخواست حقوقی غیرمالی محسوب می ‌شود این دادخواست در برگه ‌های چاپی مخصوص و با ابطال تمبر و پرداخت هزینه‌ دادرسی معادل دعاوی غیرمالی و همچنین با انجام سایر شرایط شکلی دیگر ثبت می ‌شود.

شرایط لازم برای تقدیم دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر

مهمترین شرط برای به جریان افتادن دادخواست سلب (گرفتن) حضانت فرزند از مادر، مشخص شدن و اثبات موارد مصرح و روشن قانونی و یا وضعیتی است که در آن مادر کودک به عنوان شخصی که حضانت دارد، صلاحیت لازم را ندارد و به دلیل پیدایش موارد خاص و یا بدرفتاری با کودک، سلامت جسمی و روحی کودک را با خطر روبرو ساخته است. موارد عدم صلاحیت مادر به جهت حضانت فرزند، به دو دسته‌ کلی و اختصاصی تقسیم می ‌شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   درخواست رأی وحدت رویه شماره 746

موارد اختصاصی در مورد عدم صلاحیت مادر که می‌ تواند موجب تنظیم دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر باشد، شامل ازدواج مجدد مادر پس از طلاق و جدایی، جنون (دیوانگی) و یا عدم توانایی کافی در تأمین نیازهای مالی و عاطفی کودک می ‌باشد.

و موارد کلی و عام که با اثبات آن، دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر به جریان می ‌افتد، از مواردی است که مشخص گردد، این موارد می ‌تواند موجب عسر و حرج (سختی) کودک شود و در نتیجه با اثبات مواردی از جمله، ضرب و شتم (کتک زدن) بیش از حد کودک، سوء استفاده و اجبار به انجام گدایی و قاچاق، اعتیاد زیان ‌آور به مواد مخدر یا مشرو بات الکلی، شهرت داشتن به فساد و فحشا (زنا) و ابتلای شخص به جنون و بیماری ‌های روانی، حکم به سلب حضانت و سرپرستی فرزند از مادر داده خواهد شد.

دلایل و مدارک لازم برای تنظیم دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر

همچنین مصادیق عسر و حرج (سختی) منتهی به موارد ذکر شده نمی ‌شود و در هر صورت که رفتار شخص با کودک، بر خلاف مصلحت و سلامت او باشد، می ‌تواند ملاک برای تقدیم دادخواست سلب حضانت و سرپرستی فرزند از مادر باشد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره دادخواست سلب حضانت با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *