آدم‌ ربایی کودک

آدم‌ ربایی کودک


اقدام به آدم‌ ربایی کودک به خارج از کشور توسط یکی از والدین

در این مقاله قصد داریم درباره موضوع آدم‌ ربایی کودک را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

آدم‌ ربایی کودک به خارج از کشور

در سال‌ های اخیر به دلیل اختلافات بسیار شدید زوجین (زن و شوهر) با یکدیگر و ناسازگاری آنها با هم، زمانی که بحث جدایی و طلاق مطرح می ‌شود، در صورتی که دارای فرزند صغیر (نابالغ) باشند، اختلاف بر سر نگهداری و حضانت فرزند مشترک، دامنه این اختلافات را تشدید می ‌کند.

در صورتی که دادگاه با توجه به موارد روشن قانونی و یا شرایط پدر و مادر و همچنین مصلحت کودک، حضانت و سرپرستی فرزند را به دیگری می ‌دهد و طرف دیگر بخواهد که فرزند خود را نگهدارد و به گونه‌ ای نتواند رأی دادگاه را به نفع خود مبنی بر حضانت فرزند، تغییر دهد، در نتیجه اقدام به آدم ‌ربایی کودک به خارج از کشور می ‌نماید.

دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر توسط چه کسانی تقدیم می‌ شود

در چه صورت آدم ‌ربایی کودک به خارج از کشور توسط پدر یا مادر جرم است؟

ربودن (دزدیدن) فرزند، صرف نظر از اینکه منتهی به مخفی کردن کودک در خارج از کشور و یا بردن کودک به خارج از کشور باشد، بر اساس قانون جرم است.

با توجه به قانون، برای خروج فرزندی که هنوز به سن قانونی نرسیده (18 سالگی) و از حضانت و سرپرستی والدین (پدر و مادر) خود خارج نشده است، اجازه‌ پدر ضروری است. چرا که پدر بر فرزند صغیر (نابالغ) خود ولایت دارد و می ‌تواند در مورد حدود حقوق او تصمیم ‌گیری نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تفاوت حضانت و ولایت فرزند در صورت جدایی والدین

* اگر پدر، اجازه‌ خروج فرزند از کشور را به موجب رضایت ‌نامه در قالب گذرنامه بدهد و مادر فرزند صغیر را از کشور خارج نماید تا زمانی که گذرنامه (پاسپورت) اعتبار دارد خروج فرزند از کشور توسط مادر آدم‌ ربایی محسوب نشده و جرم نمی ‌باشد.

* اما چنانچه مدت اعتبار گذرنامه به اتمام رسیده باشد و مادر فرزند را بازنگرداند در این صورت خروج فرزند از کشور توسط مادر آدم‌ ربایی و جرم محسوب می ‌شود و پدر می ‌تواند به این منظور از مادر کودک شکایت نماید. همچنین علاوه بر آدم‌ربایی مادر به جرم خودداری از ملاقات کودک هم محکوم خواهد شد.

 خروج کودک به خارج از کشور توسط مادر بدون گذرنامه

در صورتی که مادر، فرزند را بدون داشتن گذرنامه (پاسپورت)، از کشور خارج نماید، پدر می‌ تواند به جرم آدم ‌ربایی از او شکایت کند و چنانچه از مجرای غیرقانونی از کشور خارج شده باشد، مرتکب جرم خروج غیرقانونی از کشور هم خواهد شد.

خروج کودک به خارج از کشور توسط پدر

* قبل از طلاق و جدایی زن و شوهر، پدر با توجه به ولایتی (سرپرستی) که نسبت به کودک خود دارد، می ‌تواند فرزند خود را از کشور خارج نماید و در نتیجه مرتکب جرم آدم‌ ربایی نخواهد شد، حتی اگر به کشور بازنگردد.

* اگر دادگاه بعد از طلاق و جدایی برای مادر حق ملاقات تعیین کرده باشد و پدر بتواند اجازه‌ خروج فرزند را از کشور با توجه به حق ملاقات مادر، از دادگاه دریافت نماید، اگر در مدت تعیین شده کودک را به کشور بازنگرداند، جرم آدم ‌ربایی کودک به خارج از کشور توسط پدر مطرح نخواهد شد، اما می ‌تواند موجب تحقق جرم خودداری از ملاقات کودک با مادر شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   خودکشی از نظر قانون

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره آدم‌ ربایی کودک وکلای موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *