دادگاه خانواده

دادگاه خانواده


دادگاه خانواده در طلاق توافقی

این مقاله زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، به موضوع رویه دادگاه خانواده در طلاق توافقی اختصاص داده شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی عبارتند از:

* اصل و کپی عقدنامه

* اصل و کپی شناسنامه

* اصل و کپی کارت ملی

رویه دادگاه خانواده در طلاق توافقی

* در طلاق توافقی زوجین (زن و شوهر) هر دو با مراجعه شخصی یا توسط وکیل خود، به دادگاه توافق خود را در مورد طلاق و جدایی و توافق در امور مربوط به طلاق مانند مهریه، نفقه و خرجی، اجرت‌المثل و…. اعلام می ‌کنند و سایر حقوق دوران زناشویی را کتباً نوشته و به دادگاه ارائه می ‌دهند.

* برای اجرای طلاق و جدایی دریافت گواهی عدم امکان سازش الزامی است، ضمن اینکه دادگاه مسأله را به داوری ارجاع (محول) می ‌دهد و پس از کسب نظر داوران مبادرت (تعجیل) به صدور حکم می ‌کند.

* در مرحله بعد زوجین باید از بین آشنایان یا بستگان مورد اعتماد خود داورانی برای خویش تعیین و به دادگاه معرفی کنند اگر زوجین (زن و شوهر) نتوانند یا نخواهند برای خود داوری تعیین کنند دادگاه خود برای آنها داور تعیین می ‌کند.

داوران باید مسلمان، متأهل، معتمد، دارای حسن شهرت و سن آنها حداقل 40 سال تمام باشد و با وضعیت روحی زن و شوهر تا حدودی آشنایی داشته باشند یا در جریان اختلاف زندگی آنان باشند.

داوران سعی به سازش میان زن و شوهر می ‌کنند و اگر موفق به این کار نشوند با اعلام مراتب به دادگاه خانواده، دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط جدید ویزای استارت آپ مهاجرت به کانادا

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه است یعنی اگر زوجین (زن و شوهر) تا مدت سه ماه آن را اجرا نکنند دیگر اعتبار ندارد.

* دادگاه در زمان صدور گواهی عدم امکان سازش باید اطمینان حاصل کند که زوجه (زن) باردار نیست و رویه قضایی دادگاه در این مورد آن است که زوجه برای معاینه و صدور گواهی به پزشک مورد اعتماد (معمولاً پزشکی قانونی) معرفی می ‌شود یا آنکه دادگاه بر اساس اقرار و اعتراف زوجه به باردار نبودن، مراتب را گواهی می‌ کند.

توافقات زوجین در طلاق توافقی

عدم حضور مرد در دفترخانه برای طلاق توافقی

اگر مردی با وجود صدور گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه مراجعه نکند زن می ‌تواند به دفترخانه مراجعه نماید دفترخانه احضاریه‌ ای برای شوهر فرستاده و اگر شوهر باز هم در دفترخانه حضور پیدا نکرد زن باید برای گرفتن وکالت در توکیل به دادگاه مراجعه کند. با درخواست زن، دادگاه می ‌تواند همان موقع حکم عدم امکان سازش را صادر کند و به او وکالت در توکیل بدهد و زن می ‌تواند با مراجعه به دفترخانه و ارائه گواهی صیغه طلاق را جاری کند و دفترخانه موضوع را به زن ابلاغ نماید.

توکیل یعنی چه؟

وکالت در توکیل در اینجا به این معنی است که قاضی با انتقال این وکالت به زن به او حق می ‌دهد به جای شوهر نسبت به طلاق و جدایی اقدام کند. زیرا در قانون طلاق دهنده زوج (مرد) می‌ باشد و زن بدین ترتیب می ‌تواند به وکالت از شوهر این کار را انجام دهد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرط طلاق و جدایی به خاطر عقیم (نابارور بودن) مرد

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره دادگاه خانواده در طلاق توافقی با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *