حضانت فرزندان در طلاق توافقی

حضانت فرزندان در طلاق توافقی


حضانت و سرپرستی فرزندان در طلاق توافقی

حال می خواهیم در این مقاله به بررسی حضانت فرزندان در طلاق توافقی که مطابق با نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، صورت گرفته شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

حضانت و سرپرستی فرزندان در طلاق توافقی به چه صورت است؟

حضانت و فرزندان برای پدر و مادر یک حق و تکلیف است و هیچ یک از آنها نمی‌ توانند از زیر بار مسئولیت حضانت فرزندان شانه خالی کنند و حضانت و سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را نپذیرند.

اگر هر یک از والدین (پدر و مادر) که نگهداری فرزند به عهده او است از انجام این تکلیف امتناع و خودداری کند و طرف مقابل و یا هر یک از خویشان به مقام قضایی اطلاع دهد دادگاه هر کدام از والدین که این وظیفه به عهده او است را ملزم و متعهد می ‌کند در این مورد اقدام کند.

در طلاق توافقی همه چیز از جمله حضانت و سرپرستی فرزندان بستگی به توافق زوجین (زن و شوهر) دارد و اگر پدر و مادر در نگهداری فرزند توافق داشته باشند، قانون اجازه دخالت در اراده و اختیار آنان ندارد و آنها می ‌توانند به نحوی که صلاح فرزند باشد از او نگهداری کنند، مثلاً اینکه زن و مرد توافق کنند که نگهداری فرزند با مادر باشد و هزینه ‌های فرزند توسط پدر تأمین گردد.

نفقه و خرجی فرزند در طلاق توافقی

پرداخت نفقه از وظایف قانونی پدر است حتی در زمانی که حضانت و سرپرستی فرزند بر عهده‌ مادر باشد باز هم نفقه فرزند وظیفه‌ پدر می ‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تأثیر رابطه نامشروع زن بر حضانت و سرپرستی فرزند

بر اساس ماده 1999 قانون مدنی پرداخت و تأمین نفقه‌ اولاد (فرزند) به عهده پدر است و در صورتی که پدر فوت کرده باشد یا قادر به پرداخت نفقه و خرجی فرزندان نباشد. پرداخت نفقه به عهده پدربزرگ خواهد بود و در صورتی که جد پدری هم زنده نباشد یا نتواند نفقه بپردازد تأمین هزینه‌ها به عهده مادر خواهد بود.

اگر پدری با وجود داشتن امکانات مالی از پرداخت نفقه فرزندانش خودداری کند، فرزندان یا کسی که مسئولیت حضانت و سرپرستی فرزندان را به عهده دارد می ‌تواند علیه پدر به دلیل عدم پرداخت نفقه و خرجی به دادگاه شکایت کند و با ارائه دادخواست به دادگاه به میزان نفقه ‌ای که توسط پدر پرداخت نشده اموال و دارایی ‌های او را توقیف کنند.

همچنین طبق ماده 642 قانون مجازات اسلامی بار کیفری عدم پرداخت نفقه از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس تعزیری می ‌باشد.

در طلاق توفقی زوجین (زن و شوهر) می ‌توانند در مورد نفقه فرزند یا فرزندان با یکدیگر توافق کنند که چه کسی عهده‌ دار پرداخت نفقه فرزند باشد و در صورت عدم توافق زوجین (زن و شوهر) می ‌توانند از دادگاه تقاضا کنند.

تعیین مبلغ نفقه و خرجی با توجه به افزایش قیمت ‌ها و تورم بوده و می‌توان با مراجعه به دادگاه درخواست تعدیل میزان نفقه را مطرح نمود.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره حضانت و سرپرستی فرزندان در طلاق توافقی با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *