مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت


مهم‌ ترین نکات در قرارداد مشارکت در ساخت

در این مقاله می خواهیم در خصوص مهم ترین نکات در قرارداد مشارکت در ساخت که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

قرارداد مشارکت در ساخت

* در قوانین مشارکت در ساخت مسئله‌ بسیار مهمی که برای نوشتن قرارداد تعیین ‌شده است، تعیین داور بین دو طرف است. وظیفه‌ داور میانجی‌گری و گرفتن میانه‌ طرفین است. داور مسئول است طبق شواهد موجود، موضوع را به نفع یک‌ طرف تمام کند و نقشی شبیه به نقش قاضی دارد. بنابراین طرفین (مالک و سازنده) باید بدانند که اگر می ‌خواهند داور را از میان آشنایان خود انتخاب کنند باید این را هم در نظر بگیرند که ممکن است داور نظری علیه نظر آنها داشته باشد و شرایط را به نفع طرف مقابل تمام کند، پس نباید این موضوع باعث به ایجاد دلخوری در آنها شود. در صورتی‌که داور نتواند قضاوتی درست در حین قرارداد داشته باشد تا پنج سال از داوری محروم می ‌گردد.

* انتخاب کارشناس فنی مرضی‌الطرفین (مورد رضایت طرفین) در قرارداد و قوانین مشارکت در ساخت بسیار مؤثر است. بسیاری از مسائل و مشکلات قرارداد مشارکت در ساخت، اختلافاتی است که نیازی به مراجعه به دادگاه یا داوری ندارد و با اظهارنظر کارشناسی حل می ‌شود. حتی در صورت طرح دعوا در دادگاه یا داوری نیز می ‌‌توان از نظرات همین کارشناس استفاده نمود. لزومی ندارد که کارشناس فنی مورد توافق، کارشناس رسمی باشد.

سؤالات متداول در مورد تعطیلات کارگران

* برای جلوگیری از تخلف در تعهدات طرف مقابل در پرداخت درصد مشارکت در ساخت و دیگر تعهدات اجرایی حتماً باید وجه التزام (مبلغ خسارت) سنگینی در قرارداد تعیین گردد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   فریب در ازدواج از مجازات تا فسخ ازدواج

* برای جلوگیری از بروز اختلاف میان طرفین بابت تفاوت تعریف طرفین از مراحل پیشرفت کار است، زمان ‌بندی پیشرفت کار مطابق با تعاریف و زمان ‌بندی ارائه ‌شده در دفاتر خدمات الکترونیک یا تعاریف استاندارد دیگر روشن شود.

* اگر طرف قرارداد شما شرکت سهامی یا مسئولیت محدود باشد (نه شخص حقیقی) حتماً در نظر داشته باشید که در صورت تخلف وی از قرارداد، خسارات وارد بر خود را از شرکای آن شرکت نمی ‌‌توانید مطالبه نماید. مگر اینکه خلاف این مسئله در قرارداد روشن ‌شده باشد.

* طبق قوانین مشارکت در ساخت برای لازم‌ الاجرا شدن قرارداد نیازی به پرداخت پول یا درصد مشارکت در ساخت در همان ابتدای قرارداد نیست و به‌ محض انعقاد قرارداد، تعهدات لازم ‌الاجرا می ‌باشند.

* در قراردادهای مشارکت در ساخت اگر عبارت طرفین خیار تدلیس (اختیار بر هم زدن قرارداد به دلیل فریب)، و خیار غبن فاحش (اختیار بر هم زدن قرارداد به دلیل زیان آشکار) را از خود سلب و ساقط می ‌نمایند ثبت شود، بعد از امضای قرارداد دیگر نمی ‎توان شکایتی تحت عنوان کلاهبرداری یا مغبون شدن (ضرر کردن) داشت.

* توصیه می ‎شود تا زمان پایان عملیات ساختمانی، پیش‌فروش ساختمان انجام نشود و این حق به سازنده داده نشود. چنانچه تصمیم به پیش‌فروش گرفته شد، باید تا قبل از پایان سفت‌کاری این اجازه به سازنده داده نشود و پس از آن هم فقط به نسبت سهمی که از عرصه (زمین) برای سازنده در نظر گرفته شده و با توافق کتبی مالک، پیش‌فروش صورت گیرد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره قرارداد مشارکت در ساخت را با وکیل ملکی در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تخلفات بازرسان کار و کارشناس بهداشت کار (کارشناس بهداشت حرفه‌ای)

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

اهمیت آشنایی با معاملات ملکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *