تعریف عقد بیمه و اوصاف حقوقی آن

تعریف عقد بیمه و اوصاف حقوقی آن


تعریف عقد بیمه و اوصاف حقوقی آن

مقاله ای که در پیش رو دارید در خصوص عقد بیمه و اوصاف حقوقی زیر نظر وکلای متخصص موسسه حقوقی کیانداد گردآوری شده با ما همراه باشید.

بیمه یک عقد و قرارداد است بیمه را جزء عقود معین محسوب می‌کنیم زیرا نام و شرایط آن در قانون به صراحت آمده است. (قانون بیمه مصوب 7/2/1316)

عقد بیمه و اوصاف حقوقی

این عقد بین شخص حقیقی و حقوقی (بیمه‌گذار) و شرکت بیمه (بیمه‌گر) منعقد می‌شود. این عقد دارای اوصافی است، از جمله اینکه:

1- عقد بیمه عقدی تشریفاتی است. زیرا قرارداد بیمه به صورت کتبی منعقد می‌گردد. به همین دلیل است که برخلاف نظر برخی نویسندگان باید آن را از شمار عقود غیرتشریفاتی خارج نماییم. در قسمت بیمه‌نامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

2- بیمه عقدی لازم است. یعنی تنها در مواد قانونی که به آنها خواهیم پرداخت امکان انحلال عقد بیمه وجود دارد و اصل بر لزوم آن است.

3- بیمه عقدی معوض است. یعنی هر یک بیمه‌گر و بیمه‌گذار تعهداتی را در مقابل یکدیگر می‌پذیرند. به عبارت دیگر ریسک موضوع بیمه، پرداخت حق بیمه و پوشش ریسک موضوع بیمه در عقد بیمه تعهد می‌شود.

4- بیمه عقدی غیرمجانی است. در عقد بیمه نیت لطف و بین طرفین عقد وجود ندارد و هر یک به دنبال کسب منفعت خود هستند. بیمه‌گذار همواره باید مبلغی بابت ما به ازای تضمینی که از بیمه‌گر دریافت می‌کند تحت عنوان حق بیمه پرداخت نماید.

5- بیمه عقدی است استمراری که آثار خود را در طی زمان می‌گسترد. مدت عقد بیمه می‌تواند طولانی باشد یا برای مدت کوتاهی مانند زمان یک سفر هوایی ولی در هر مورد اثر عقد برای مدتی پس از انعقاد قرارداد بیمه یا زمان معین دیگر است و به همین دلیل است که بیمه را عقدی استمراری می‌دانیم.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مجازات تکرار جرائم ذکر شده درمواد 4و5 قانون مبارزه با موادمخدر مصوب67

6- بیمه عقدی الحاقی و تحمیلی است. علت الحاقی شمرده شدن عقد بیمه آن است که قرارداد قبلاً بیمه‌گر تهیه و چاپ شده و بیمه‌گذار به قرارداد از پیش تعیین شده بدون اینکه بحثی راجع به شرایط حقوقی آن کرده باشد و تنها با پر کردن جاهای خالی فرم ملحق می‌شود به همین دلیل گفته می‌شود که بیمه عقدی تحمیلی است یعنی شرایط آن از طرف بیمه‌گر بر بیمه‌گذار تحمیل می‌شود. این موضوع تشریفاتی بودن عقد بیمه را نیز به نوعی توجیه می‌کند زیرا همین تشریفات موجب تحمیلی شدن عقد بیمه می‌شود.

کاربران عزیز هرگونه سوالی در مورد بیمه داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکیل بیمه مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *