ساختار بیمه مرکزی ایران

ساختار بیمه مرکزی ایران


ساختار بیمه مرکزی ایران

این موضوع به ساختار بیمه مرکزی ایران مطابق با نظریه وکلای متخصص و با تجربه موسسه حقوقی کیانداد اختصاص داده شده با ما همراه باشید.

ماده 5 قانون ساختار بیمه مرکزی ایران

در ماده اول قانون تشکیل بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری مصوب 30/3/1350 آمده: (به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر ساختار بیمه مرکزی در ایران و حمایت بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها، همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت، مؤسسه‌ای به نام بیمه مرکزی ایران طبق مقررات این قانون به صورت شرکت سهامی تشکیل می‌گردد ) مطابق ماده 5 همان قانون بیمه مرکزی ایران دارای وظایف و تکالیف و همچنین اختیاراتی است که عبارتند از:

1- تهیه آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که برای حسن اجرای بیمه در ایران لازم باشد.

2- تهیه اطلاعات لازم از فعالیت‌های کلیه مؤسسات بیمه که در ایران کار می‌کنند.

3- انجام بیمه‌های اتکایی اجباری

4- قبول بیمه‌های اتکایی اختیاری از مؤسسات داخلی و خارجی

5- واگذاری بیمه‌های اتکایی به مؤسسات داخلی و خارجی در هر صورت که مقتضی باشد.

6- اداره صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و تنظیم آیین‌نامه آن موضوع ماده 10 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 1347

7- ارشاد و نظارت و هدایت مؤسسات بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار و تنظیم امور نمایندگی و دلالی بیمه و نظارت بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت‌های مکارانه و ناسالم. بیمه اجباری همانند بیمه اجباری کارگران ساختمانی و بیمه اختیاری همانند بیمه‌های بازنشستگی و از کارافتادگی کلی می‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط بازنشستگی در قانون تأمین اجتماعی چیست

منظور از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی نیز صندوقی است که برای جبران زیان‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت بیمه نبودن وسیله نقلیه، تشکیل شده است.

کاربران گرامی هر گونه سوالی در مورد  ساختار بیمه مرکزی ایران داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکیل بیمه مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *