رابطه نفقه و زوجیت

رابطه نفقه و زوجیت


رابطه نفقه و زوجیت (زناشویی)

این مقاله در خصوص رابطه نفقه و زوجیت که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، گردآوری شده است، را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی کنید.

رابطه نفقه و زوجیت

بر اساس ماده 1102 قانون مدنی همین که نکاح و ازدواج به طور صحت و درستی واقع شد روابط زوجیت و زناشویی بین طرفین (زن و مرد) موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می ‌شود. یکی از تکالیف اختصاصی زوج (مرد) در مقابل زوجه (زن) نفقه و خرجی است.

نفقه زوجه (زن) در عقد دائم تکلیف زوجه (مرد) می ‌باشد.

نفقه زوجه طبق شرع و دین مقدس اسلام بر عهده شوهر است و اگر زن دارای استقلال مالی باشد و در صورت تمکن و دارایی زوجه (زن) نیز از نفقه محروم نخواهد بود. یعنی نظر بر این دارند چون ریاست خانواده بر عهده مرد است، تکلیف وی به پرداخت نفقه نیز از توابع این ریاست است.

بر طبق مواد 1106، 1107 و 1108 قانون مدنی در عقد دائم نفقه زوجه بر عهده شوهر می ‌باشد و چنانچه شوهر از پرداخت آن امتناع و خودداری نماید، زن می ‌تواند از طریق ضمانت اجرای حقوقی و کیفری طبق قانون آن را مطالبه و درخواست نماید.

* در عقد منقطع (عقد موقت) و صیغه ماهیت نفقه، قراردادی است بنابراین در صورتی، مرد ملزم به پرداخت نفقه و خرجی است که شرط شده باشد یا عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.

ویژگی ‌های نفقه زن

* دریافت نفقه در عقد دائم مشروط به تمکین و اطاعت زن از شوهر است مگر اینکه زوجه (زن) در عدم تمکین و اطاعت عذر شرعی داشته باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تخلیه ملک استیجاری

* زن می‌ تواند نفقه زمان گذشته خود را نیز مطالبه و درخواست نماید.

* پرداخت نفقه به زوجه (زن) مشروط به فقر زن نیست و در صورت شاغل بودن و تمکن مالی و دارایی این حق از وی ساقط نمی ‌شود.

نفقه زن در ایام عده

* پرداخت نفقه و خرجی توسط مرد ارتباطی به توانایی مالی مرد ندارد یعنی دارایی مرد شرط نیست و بر اساس قانون در تعیین مقدار نفقه و خرجی زن وضعیت اقتصادی شوهر در نظر گرفته نمی‌ شود و در پرداخت نفقه زوجه (زن)، رعایت وضعیت و شئون اجتماعی و خانوادگی زن در کیفیت نفقه او مؤثر است.

* پرداخت نفقه به زوجه در ایران تنها وظیفه مرد است. تکلیف در خصوص الزام و اجبار از جانب زن وجود ندارد.

* نفقه زوجه دِین و بدهی ممتاز است. و بر سایر طلبکاران ترجیح و برتری دارد.

* مطالبه نفقه زن از دو روش امکان‌پذیر می‌ باشد زوجه هم می ‌تواند دادخواست حقوقی مطالبه و درخواست نفقه را ارائه کند و هم می ‌تواند مطابق ماده 1129 قانون مدنی از مرد به جرم ترک انفاق و ندادن نفقه و خرجی شکایت کند.

نفقه فرزند

در مرحله اول این تکلیف بر عهده پدر می ‌باشد در صورت فوت یا عدم استطاعت و توانایی مالی وی، پرداخت نفقه و خرجی بر عهده اجداد پدری است. در صورت فقدان و نبودن اجداد پدری یا عدم تمکن و دارایی ایشان مادر فرزند ملزم و مجبور به پرداخت نفقه می ‌شود و در صورت فوت و درگذشت یا عدم بضاعت و توانایی مالی وی انجام تکلیف قانونی پرداخت نفقه بر عهده اجداد و جدات مادری و پدری مجموعاً و به تساوی می ‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اقدامات تنظیم مبایعه‌نامه خرید خودرو

به عبارتی دیگر در صورت تعدد آنان در یک درجه مساوی و با وجود برخورداری از شرایط ضروری برای پرداخت نفقه هر یک نسبت به سهم خود ملزم و مجبور به پرداخت نفقه و خرجی می‌ گردند.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره رابطه نفقه و زوجیت با وکالت پرونده طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *