تنظیم انواع قراردادها

تنظیم انواع قراردادها


تنظیم انواع قراردادها

در این مقاله به بحث درباره وکیل ملکی تنظیم انواع قراردادها میپردازیم و همانگونه که در مقاله قبلی یعنی اقدامات قبل از انجام معامله ملک و املاک  مطالعه کردید اینبار در خصوص وکیل ملکی انواع قراردادها صحبت میکنیم.

آموزش، بررسی، مشاوره و تنظیم انواع قراردادها

وب سایت کیانداد با هدف آموزش، بررسی، مشاوره و تنظیم آنلاین قراردادهای حقوقی با همکاری جمعی از بهترین وکلای متخصص دادگستری راه‌اندازی گردیده است. این وب سایت با ارائه انواع فایل‌های آموزشی-‌حقوقی با قابلیت دانلود رایگان برای اعضاء به صورت متن و مقاله قدمی هر چند کوچک و بی‌بدیل در جهت کمک به عموم افرادی برداشته است که در زمینه امور قراردادها به خصوص قراردادهای ملکی دارای مشکلات حقوقی و یا اختلاف هستند. قراردادهایی مانند مشارکت در ساخت، پیش فروش ساختمان، خرید و فروش، اجاره و سایر قراردادهای تجاری، صنعتی، ساخت، تولید و خدماتی.

تیم حرفه‌ای و تخصصی وکلای ما آماده مطالعه، مشاوره و پذیرش کلیه امور حقوقی در زمینه قراردادها و دعاوی قراردادی و ملکی توسط وکیل ملکی و وکیل قراردادها می‌باشد.

برای مشاهده تنظیم قرارداد کلیک کنید

خدمات ما در مؤسسه حقوقی کیانداد در انواع دعاوی حقوقی در زمینه مسائل ملکی توسط وکلای تخصصی ملکی و قراردادها و مشاوره و تنظیم قراردادهای مختلف از جمله مشارکت در ساخت، سرقفلی، مبایعه‌نامه، اجاره‌نامه و سایر قراردادهای پیمانکاری دیگر است.

مشارکت در ساخت از کجا شروع شد؟

نیاز به مسکن از نیازهای طبیعی بشر بوده و در طول تاریخ برای رفع این نیاز دست به اقدامات گوناگون زده‌است. رفته‌رفته با رشد جمعیت و تقاضا برای تهیه مسکن و سرپناه و محدودیت امکانات شهری مانند زمین، موجب شد شهرها به جای رشد افقی به حالت عمودی گسترده شوند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   رأی وحدت رویه شماره 523

در چنین شرایطی ارزش زمین رو به افزایش گذاشت تا اینکه بسیاری از افراد توان خرید زمین را از دست دادند. در مقابل نیز به واسطه بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، مالکان زمین‌ها توان مالی لازم را برای ساخت و ساز نداشتند تا اینکه شیوه جدیدی از ساخت و ساز تحت عنوان مشارکت در ساخت بوجود آمد به این شکل که فردی ملک و زمین خود را به عنوان سرمایه در اختیار فرد دیگری که دارای فن و سرمایه بود ولی صاحب زمین نبود قرار می‌داد تا طی شرایط قراردادی و سهم مشخص بنا و ساختمانی را ایجاد نمایند.

بساز و بفروش‌ها تنظیم انواع قراردادها:

هم صاحب زمین بودند و هم صاحب سرمایه و فن که صفر تا صد احداث و ایجاد ساختمان را انجام می‌دادند اما با گران شدن قیمت زمین و مصالح از نظر اقتصادی دیگر در شرایط فعلی چنین اقدامی توجیه اقتصادی ندارد. لذا امروزه با کنار رفتن بساز و بفروش‌ها افراد جدیدی با عنوان (سازنده‌ها) ظهور نمودند که با سرمایه‌گذاری و شراکت با مالک اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

به واسطه جدید و نو بودن این مدل از شراکت در امر ساخت و ساز، هنوز نمونه و تیپ مشخصی برای این نوع از قراردادهای ساختمانی ایجاد نشده و هیچ مسئول و متولی قانونی خاصی ندارد و معمولاً طرفین شخصاً اقدام به تنظیم انواع قراردادها می‌نمایند و بعضاً نیز نمونه‌هایی در دفاتر مشاورین املاک دیده می‌شود که صرفاً در یک برگه A3 تهیه شده و براساس مفاد آن اقدام به تنظیم انواع قراردادها می‌نماید که اقدامی صددرصد اشتباه و البته برای مالک و سرمایه‌گذار خطرناک است زیرا به عقیده ما هیچ قرارداد مشارکتی شبیه قرارداد مشارکت دیگر نیست و شاید به همین دلیل است که هنوز مانند مبایعه‌نامه و اجاره‌نامه، قرارداد متحدالشکلی برای آن پیش‌بینی نگردیده است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

یکی از مهمترین دعاوی ملکی در شهرهای بزرگ دعاوی ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت است. که حجم زیادی از پرونده‌های متشکله در دادگاه‌ها را به خود اختصاص داده است.

تعریف قرارداد مشارکت در ساخت

تنظیم انواع قراردادها  یا عقد عبارتست از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر متعهد به انجام کاری یا انتقال مالی شوند. در قانون مدنی از واژه (عقد) استفاده شده ولی در عرف متعالمین از واژه (قرارداد) استفاده می‌کنند.

در قانون مدنی ایران به دو بخش تقسیم می‌شود:

عقد معین: عقودی که در قانون مدنی از آنها نامبرده شده و شرایط و ویژگی آنها تعریف گردیده است.

عقد نامعین: هیچ عنوان و نامی در قانون مدنی نداشته و همه چیز بستگی به توافق طرفین دارد.

تنظیم انواع قراردادها مشارکت جزء عقود نامعین است. و تاکنون هیچ قانونی درباره آن وضع نشده و تمام آنچه که تحت عنوان قرارداد مشارکت در ساخت از آن یاد می‌شود بستگی به شرایط قراردادی بین مالک و شریک دارد.

ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت:

عبارتست از قراردادی که طی آن یک شخص تحت عنوان مالک زمین با شخص دیگری با عنوان سرمایه‌گذار (سازنده) قرارداد منعقد می‌کند تا براساس شرایط قراردادی و سهم‌الشرکه مشخص و در طول برنامه زمان‌بندی، ساختمانی را ایجاد و احداث کنند و سپس اقدام به اخذ پایان‌کار و صورت‌ مجلس تفکیکی و پس از آن اخذ سند رسمی مجزا برای هر آپارتمان شود.

قرارداد مشارکت یک قرارداد عهدی و تملیکی است. هر دو طرف یعنی مالک و شریک نسبت به یکدیگر متعهد به انجام اموری می‌باشند مثلاً تعهد مالک، تخلیه ملک و تحویل آن به شریک در مدت زمان حدوداً یک ماه از زمان انعقاد قرارداد است. و در مقابل تعهد شریک این است که ملک را براساس شرایط قرارداد و برنامه زمان‌بندی اجرا و به اتمام رساند که معمولاً در بدو تنظیم انواع قراردادها مشارکت بخشی از ملک به نام شریک انتقال داده می‌شود یا پس از پیشرفت فیزیکی معینی، تملیک و تملک صورت می‌گیرد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اهمیت مشخص شدن مدت در قرارداد مشارکت در ساخت

اگر در تنظیم انواع قراردادها مشارکت در ساخت به مشکل حقوقی برخورده‌اید می‌توانید از  مؤسسه حقوقی کیانداد راهنمایی و مشاوره بگیرید و یا برای تنظیم انواع قراردادهای ملکی و انجام وکالت در زمینه امور مربوط به ملک با  ما تماس حاصل فرمایید.

شما مخاطبان عزیز قبل از هر گونه اقدام حقوقی در زمینه خرید و فروش املاک و انجام دادن معاملات با  موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

شماره تماس ارتباط مستقیم با وکیل ملکی 09128400921

و یا برای گرفتن وقت مشاوره حضوری با وکیل ملکی با شماره تلفن 02122904873 تماس گرفته.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *