فسخ یا بطلان عقد بیمه

فسخ یا بطلان عقد بیمه


فسخ یا بطلان عقد بیمه

این مقاله به بررسی موضوع فسخ یا بطلان عقد بیمه مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد اختصاص داده شده با ما همراه باشید.

فسخ یا بطلان عقد بیمه چیست؟

فسخ عبارت است از اینکه یکی از طرفین قرارداد آن را با اراده خود به هم بزند. قرارداد فسخ شده از زمان فسخ به بعد فاقد اثر است ولی قبل از فسخ صحیح می‌باشد.

بطلان نیز عبارت است از مخالفت عقد با یکی از مقررات قانونی به نحوی که عقد را از اعتبار بیندازد. عقد باطل اصولاً در عالم اعتبار و حقوق شکل نگرفته است. یعنی عقد باطل اصلاً به وجود نیامده و موجودیتی ندارد.

ماده 11 و 13 قانون فسخ عقد بیمه

مطابق ماده 11 قانون بیمه (چنانچه بیمه‌گذار یا نماینده او به قصد تقلب مالی را اضافه بر قیمت عادله در موقع قرارداد عقد، بیمه داده باشند عقد بیمه باطل و حق بیمه دریافتی قابل استرداد نیست (همچنین در صورتی که بیمه‌گذار عمدتاً اظهارات کذبی بنماید به طوری که موضوع خطر را تغییر دهد یا از اهمیت آن در نظر بیمه‌گر بکاهد، عقد بیمه باطل خواهد بود (ماده 12 همان قانون).

همچنین مطابق ماده 13 همان قانون از خودداری از اظهار مطالب یا اظهارات خلاف واقع از روی عمد نباشد عقد بیمه باطل نمی‌شود منتها در این صورت بیمه‌گر حق فسخ قرارداد بیمه را خواهد داشت در صورتی که بیمه‌گذار فوت کند یا موضوع بیمه به دیگری منتقل گردد، اگر ورثه یا منتقل‌علیه (کسی که مال به او منتقل شده است) کلیه تعهداتی را که به موجب قرارداد به عهده بیمه‌گذار بوده است در مقابل بیمه‌گر اجرا کند، عقد بیمه به نفع ورثه یا منتقل‌‌علیه به اعتبار خود باقی می‌ماند منتها هر یک از بیمه‌گر یا ورثه یا منتقل‌علیه حق فسخ آن را خواهند داشت (ماده 17 قانون بیمه).

پیشنهاد ویژه کیانداد :   قتل را بشناسیم ؟

انواع بیمه مطابق قانون 

 عقد بیمه و اوصاف حقوقی 

 ساختار بیمه مرکزی ایران 

 پرداخت حق بیمه کارگر

ماهیت بیمه چست

شرکت های بیمه

شرایط عقد قرارداد بیمه

همچنین در صورتی که معلوم شود خطری که برای آن بیمه به عمل آمده قبل از عقد قرارداد واقع شده بوده است قرارداد بیمه باطل و بلااثر خواهد بود (ماده 18 همان قانون) در صورت ورشکستگی بیمه‌گر نیز بیمه‌گذار حق فسخ قرارداد بیمه را خواهد داشت (ماده 38 قانون بیمه).

مخاطب گرامی در صورتی که هرگونه سوالی در خصوص فسخ عقد بیمه داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکیل بیمه مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

مشاوره و تنظیم آنلاین قراردادها

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *