تعیین میزان اجرت‌المثل

تعیین میزان اجرت‌المثل


تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت (زناشویی)

این مقاله در خصوص دادخواست تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت مطابق با نظریه کارشناسان  موسسه حقوقی کیانداد بررسی شده است و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

در تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت وضع مالی مردم ملاک تعیین مبلغ اجرت‌المثل نمی ‌باشد، بلکه با ارجاع و واگذاری این امر به کارشناسی حق‌الزحمه و دستمزد زن در امور خانه‌داری مشخص می ‌گردد.

تعیین میزان اجرت‌المثل

مواردی که در تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت مؤثر خواهد بود:

در تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت کارشناس به موارد مختلفی دقت می ‌نماید:

* به زنان شاغل که در خارج از منزل کار می‌کنند هميشه اجرت‌المثل كمتري تعلق مي‌گيرد.

در قانون و شرع (دین) زن مالک دارايي و پولي است كه به دست مي‌آورد و حال اگر با توافق شوهر، او در خارج از منزل كار مي‌كند، الزام و اجباری ندارد كه حتي يك ريال از درآمد خود را به همسرش (مرد) بپردازد يا اينكه در منزل خرج نماید. وقتي زن بيرون از خانه شاغل باشد، طبيعتاً وقت كمتري براي كارهاي منزل مي‌گذارد. زيرا كار در منزل بر اساس وقت تنظيم مي‌ شود و زني كه در ساعت 5 بعد از ظهر به خانه مي‌ رسد، نمي‌تواند مانند زني كه از صبح در خانه است، كار و فعاليت داشته باشد.

* تحصيلات زن نيز مسأله ديگري است كه در اجرت‌المثل او مؤثر خواهد بود.

* پايگاه اجتماعي، شأن زن، شغل پدر، محل زندگي در زمان مجردي و تحصيلات در زمان تجرد و بعد از ازدواج هم در افزايش ميزان اجرت‌المثل تأثير دارد.

* زناني كه فقط خانه‌دار هستند، در زمان كارشناسي برای تعیین اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی، رقم ‌هاي بهتري دريافت مي‌ نمایند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سؤالات متداول در مورد ازکارافتادگی

* همچنین تعداد فرزندان نيز از موارد مؤثر در كارشناسي اجرت‌المثل می ‌باشد. اگر فرزندان مادري دختر باشند، اجرت‌المثل كمتري به او تعلق مي‌گيرد چون فرض بر اين است كه در خانه دختر هميشه به مادر کمک می‌کند. اما در مورد پسرها چنين مسأله ‌اي هميشگي نيست.

تمکین چیست؟

* اگر مادري به فرزند خود شیر داده باشد، اجرت‌المثل بيشتري دریافت می‌کند.

* اينكه زني در هنگام ازدواج، فرزند يا فرزندان قبلي همسرش از زن سابقش را نيز بزرگ كند، باز هم موجب افزايش ميزان اجرت‌المثل او مي ‌شود.

* ممكن است مردي بخشي از ايام (روزها) زندگي خود را در مأموريت كاري خارج از كشور يا مثلاً زندان گذرانده باشد. اين مسأله نيز در كاهش يا افزايش اجرت‌المثل مؤثر خواهد بود.

* نکته: معمولاً براي دوران عقد و زماني كه زن در خانه پدرش است و با همسرش دچار مشكل مي ‌شود، اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی تعلق نخواهد گرفت.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره تعیین میزان اجرت‌المثل با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *