اجرت‌المثل ایام زوجیت

اجرت‌المثل ایام زوجیت


اجرت‌المثل ایام زوجیت (زناشویی) چیست؟

حال می خواهیم درخصوص اجرت‌المثل ایام زوجیت که زیر نظر  موسسه حقوقی کیانداد بررسی شده است را توضیح دهیم.

اجرت‌المثل ایام زوجیت

زوجه (زن) پس از ازدواج وظایفی را بر عهده می‌گیرد که شامل تمكین (اطاعت) عام و تمكین خاص است. تمکین عام به طور کلی یعنی تکلیفی که بر عهده زن قرار می ‌گیرد و پشتوانه شرعی (دینی) و قانونی دارد. مثلاً زن شرعاً نمی ‌تواند بدون اجازه شوهرش از خانه خارج شود. ادامه تحصیل و كار كردن زن در خارج از منزل نیز باید با اجازه شوهر باشد، البته امروزه بسیاری از زنان این حقوق را در عقدنامه دریافت می ‌كنند.

تمکین خاص نیز مربوط به وظایف زناشویی می ‌باشد.

اما اگر در غیر از این موارد زوجه (زن) در منزل اموری را انجام دهد می‌ تواند درخواست پاداش نماید به شرطی که آن کارها را به قصد رایگان انجام نداده باشد. و به این پاداش اجرت‌المثل ایام زوجیت (زناشویی) گفته می ‌شود.

حق زوجه برای گرفتن اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی مستند به دو ماده قانونی است:

1- بر اساس ماده 336 قانون مدنی، هر کس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که در عرف و روال برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد، عامل (کننده) مستحق اجرت و دستمزد عمل خود خواهد بود. مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع (رایگان) داشته است.

2- بر اساس بند الف تبصره 6 ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 28 آبان سال 1371 مجمع تشخیص مصلحت نظام، چنانچه زن کارهایی را که شرعاً بر عهده وی نبوده، به دستور شوهر و با نداشتن قصد تبرع و رایگان انجام داده باشد و این امر برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام شده را محاسبه و به پرداخت آن حکم می ‌کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   درمان و ترک اعتیاد با داروی متادون

شروط ضمن عقد و اجرت‌المثل ایام زوجیت

زن و شوهر مي ‌توانند در زمان عقد ازدواج هر شرطي كه بر خلاف مناسبات عقد نباشد را در عقدنامه بگنجانند. يكي از موارد که مي ‌توانند مشخص کنند تكليف اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی است. آنها مي ‌توانند شرط كنند كه مثلاً زن براي انجام امور منزل به درخواست مرد ماهانه مبلغی دريافت نماید. يا اينكه شرط كنند، چنين مبلغي هيچگاه به زن پرداخت نشود و زن هم حق مطالبه و درخواست ندارد. در خارج از شكل قضايي زن و مرد مي ‌توانند براي دريافت و پرداخت مبلغ اجرت‌المثل با هم توافق داشته باشند.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره  اجرت‌المثل ایام زوجیت با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید،می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

عدم تمکین چیست

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *