اقدامات قبل از خرید خودرو

اقدامات قبل از خرید خودرو


اقدامات قبل از خرید خودرو

به گفته کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، در مورد اقدامات قبل از خرید خودرو ، اولین گام پس از مذاکره حضوری یا تلفنی، بازدید خودرو است.

هنگام خرید خودرو به این نکات توجه کنید:

کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد توصیه می کنند که به هیچ ‌وجه خودتان به تنهایی خودرو را بازدید و بررسی نکنید.

حتماً از مشاوره و همراهی یک کارشناس خودرو یا فرد خبره و با تجربه مثل صافکار و مکانیک استفاده کنید چون ریزه‌ کاریهای فنی آنقدر زیاد و گاهی آنقدر مهم هستند که عدم توجه به آنها باعث ضرر و خسارت خواهد شد که با توجه به قیمت خودرو ممکن است این خسارت و زیان حتی تا چند صد میلیون تومان متغیر باشد.

خودروی تصادفی یا چپی

وقتی خودرویی تصادف می ‌کند گاهی آنقدر تصادف آن شدید است که مالک آن البته اگر زنده بماند و یا حتی ورثه او، بدون توجه به ارزش واقعی آن، خودروی فوق را در همان پارکینگی که پلیس آن را به آنجا منتقل کرده به افراد دلال می ‌فروشند.

حق‌السعی یا مزد کارگر

دلال ممکن است آن را به اشخاص دیگری مانند صافکارها یا اوراقچیها بفروشد. خودروهای تصادفی توسط صافکارها در تعمیرگاهها با تعویض قطعات بدنه و یا موتوری با یک صافکاری و نقاشی مجدداً به چرخه خرید و فروش بر میگردند.

بعضی وقتها این خودروهای تصادفی آنقدر ماهرانه تعمیر می ‌شوند که حتی هنگام فروش آنها چیزی از چپی یا تصادفی بودن آنها گفته نمی ‌شوند یا نهایتاً فروشنده بگوید که این خودرو دور رنگ (کاملاً رنگ شده) یا یک تصادف کوچک داشته. یا با کسی دعوا کردم روی ماشین اسید پاشیدند مجبور شدم رنگش کنم. یا شنیده می‌شود که بعضی از فروشنده‌ها که می‌خواهند علت رنگ شدن سقف خود را توجیه کنند می‌گویند، ماشینم زیر سقف بود باد شدید آمد و درختی روی سقف ماشین سقوط کرد البته مختصراً آسیب دید اما مجبور شدم سقفش را رنگ کنم و امثال این دروغها و به اصطلاح کلکها را هم سرهم می‌کنند تا بتوانند خودروی چپی و دارای تصادف شدید را به یک مصرف‌کننده بفروشند آن هم به قیمت بالا.

خودرو فول امکانات یا نیمه فول؟!

امکاناتی که در یک خودرو وجود دارد باعث تفاوت قیمت خواهد شد. شاید اصطلاحاتی که فول یا نیمه فول را شنیده ‌اید وقتی یک خودرو دارای تمامی امکانات در نوع خود باشد به آن فول گفته می‌ شود یا بین خودروی اتومات یا دنده ‌ای تفاوت قیمت حتی تا چند ده میلیون تومان وجود دارد که قطعاً در تعیین قیمت نهایی یک خودرو تأثیرگذار است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مواد مخدر چیست

بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید خودروی معین، اطلاعات لازم آن را از طریق وبسایتهای مرتبط با خودروی مورد نظر یا شرکت سازنده آن بررسی کنید تا هنگام خرید با آگاهی کامل و اطلاعات همه جانبه اقدام به معامله کنید.

دست‌کاری کیلومتر شمار خودرو

میزان کارکرد خودرو که بعضاً از روی کیلومتر شمار آن قابل احراز است در قیمت یک خودرو مؤثر است. هر چند برخی افراد سودجو با دست‌کاری در کیلومتر شمار سعی میکنند خودروی خود را کم کار نشان داده تا بتوانند به قیمت گران‌تری بفروشند.

اما اگر به میزان کارکرد واقعی خودرو اطمینان ندارید راه‌های دیگری هم وجود دارد که با استفاده از تجربه یک نفر کارشناس خودرو و یا مکانیک ماهر می ‌توانید به واقعیت پی ببرید به گفته وکلای مؤسسه حقوقی کیانداد اگر از مراکز معاملات خودرو قصد خرید دارید بهتر است خودروی مورد نظر را به کارشناس و کاردانهای مستقر در آن نشان داده و با پرداخت هزینه و دستمزد کارشناسی که خیلی زیاد هم نیست از سلامت بدنه و فنی خودرو اطمینان حاصل کنید.

بعد تصمیم به انجام معامله بگیرید نه اینکه ابتدا معامله کنید و بعد بخواهید خودروی خریداری شده را به صافکار یا مکانیک جهت بررسی نشان دهید در حالی که کار از کار گذشته است و یا بخواهید خسارت خود را بگیرید باید بسیار دوندگی کنید و از این دادگاه به آن دادگاه و از این کلانتری به آن کلانتری تردد کنید عاقبت هم خسته و درمانده ممکن است به حق واقعی خود به صورت تمام و کمال نرسید.

دیاگ بزنید!

برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که علاوه‌بر بررسی و بازدید ظاهری و بدنه خودرو از این جهت که آیا دارای رنگ‌شدگی و یا تصادف است یا نه، بهتر است که برای احراز سلامت موتوری و فنی خودروهای انژکتوری، آنها را دیاگ کنید تا مطلع شوید که مشکل خاص و یا جدی از جهت قدرت موتور، روغن‌سوزی و امثالهم نداشته باشد و الا امکان دارد به واسطه مشکلات موتوری و فنی مدت کوتاهی بعد از خرید به دلیل نیم‌سوز بودن سرسیلندر باعث شود موتور خودرویتان بسوزد یا به قول معروف یاتاقان بزند که خرج سنگینی را روی دستتان می ‌گذارد.

بهتر است عاقلانه و هوشمندانه اقدام به خرید کنید و قبل از معامله و خرید خودرو و با پرداخت مبلغی به عنوان حق ‌الزحمه یا دستمزد کارشناسی به یک صافکار و یا مکانیک یا افسر خبره راهنمایی و رانندگی، خود را از گزند اتفاقات و بروز اختلافات حقوقی بعدی تا حد زیادی بیمه کنید و حداقل اینکه با این کار خسارات احتمالی را کاهش دهید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   چگونه مبایعه نامه خرید خودرو بنویسیم

فروش خودرو توسط دلال یا بنگاه معاملات خودرو

برخی از مالکین که فرصت و حوصله مواجه شدن با دلالان یا خریداران احتمالی را ندارند از طریق شیوه‌های جدید فروش خودرو ترجیح می‌دهند که با سپردن خودروی خود به بنگاه‌های معاملات خودرو اقدام به فروش آن کنند، که در اینجا چندین توصیه ضروری به نظر میرسد:

اولاً: به بنگاه‌ها و دفاتری مراجعه کنید که عضو رسمی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو باشند که برای احراز آن می ‌توانید پروانه صنفی آنها را بخواهید و ملاحظه کنید.

ثانیاً: اینکه ضمن مراجعه به چندین بنگاه معاملاتی، قیمت دقیق خودروی‌تان را از مشاهده آگهی سایر خودروهای مشابه خودروی خودتان از وبسایتها و روزنامه ‌های معتبر کسب کنید و بعد آن را به یک بنگاه معتبر برای فروش بسپارید و قیمت را خودتان تعیین کنید و میزان تخفیف احتمالی را نیز به آنها اطلاع دهید. ثالثاً: اگر بعد از گذشت مدت نسبتاً مناسبی دیدید خودرویتان به فروش نرفته بهتر است آن را از بنگاه اول پس گرفته و به بنگاه دیگری بسپارید.

رابعاً: لازم است هنگام سپردن خودروی خود به یک بنگاه معاملات خودرو ضمن صورتجلسه نمودن امکانات ظاهری خودرو و درج مشخصات کامل و میزان کیلومتر آن از متصدی و مسئول قانونی آن بنگاه رسید دریافت کنید و الا در صورت بروز اختلاف دستتان خالی است و به جایی بند نیست و در اثبات ادعایتان در مراجع قانونی و قضایی با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

خامساً: اینکه وقتی آگهی چاپ کردید و قرار است شخصی برای بازدید خودرو نزد شما بیاید، بهتر است جایی قرار بگذارید که خلوت نباشد و افراد دیگر در حال تردد باشند و اینکه در هنگام تاریکی یا شب قرار بازدید نگذارید، همچنین وقتی منزل نیستید اجازه ندهید افراد و اشخاص غریبه و نا‌ آشنا به صرف بودن فرزند یا همسرتان در منزل، از خودرو بازدید کنند چون همه این مواردی که به اختصار اشاره کردیم جزء مواردی بوده که باعث وقوع برخی جرایم و اتفاقات ناگوار شده و پروندههای مشابهی در مؤسسه حقوقی کیانداد با این موضوعات موجود بوده.

یکی از مزایای مراجعه به بنگاه معاملات خودرو این است که آنها از فرمهای مبایعه‌ نامه اتحادیه صنفی خودرو استفاده می‌کنند که تقریباً یک قرارداد حقوقی مناسبی است و منافع دو طرف معامله اعم از خریدار و فروشنده را مد نظر قرار داده است و در مواقع بروز اختلاف در دادگاه نیز میتوان از گواهی و شهادت متصدی و مسئول بنگاه در جهت اثبات ادعای خود استفاده کرد و در قانون تجارت راجع به دلالان نیز قوانین و مقرراتی پیش‌بینی شده است که میتواند جلوی اختلافات احتمالی در آینده را بگیرد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   قوانین مربوط به گرفتن شناسنامه برای فرزند نامشروع

همچنین چون قراردادها در نمایشگاه‌ها در سه نسخه تنظیم میشود لذا اگر یکی از طرفین یا هر دو در قراردادشان دست برده و مرتکب جعل و تزویر بشوند برای احراز وقوع جعل می‌ توان به نسخه موجود نزد بنگاه معاملات خودرو استناد کرد.

یکی دیگر از مزایای معامله در بنگاههای معاملات خودرو این است که معمولاً تا زمانی که تعویض پلاک انجام نشده خودرو در دفتر بنگاه به رسم امانت پارک می ‌شود و خیال خریدار و فروشنده از بابت تحویل و تسلیم خودرو تا قبل از حساب و کتاب و تسویه کامل مبلغ خودرو و تعویض پلاک آسوده خواهد بود.

اهمیت و مزیت دیگر انجام معامله در دفاتر و بنگاه‌ها این است که متصدی بنگاه اسناد و مدارک لازم خودرو را از جهت قانونی و احراز مالکیت فروشنده با وضعیت خودرو تطبیق می‌دهد و طرفین را از وضعیت خودرو و اقدامات قانونی لازم برای نقل و انتقال و شیوه پرداخت مبلغ خودرو آگاه می‌کند و کلیه اقدامات را در قرارداد و ظهر آن (پشت قرارداد) صورتجلسه می ‌نماید. و از این رو دو طرف خیال‌شان راحت است که یک معامله تقریباً سالم و بدون حاشیه و با کمترین نگرانی را منعقد می ‌کنند.

صرفنظر از مزایای مراجعه به بنگاهها و نمایشگاههای رسمی و معتبر خودرو، گاهی اختلافاتی هم میان طرفین با متصدی و مسئول بنگاه به وجود می‌آید که برای حل و فصل آن می‌ توانید به اتحادیه صنفی شهر محل استقرار آن بنگاه مراجعه کنید تا اگر تخلف صنفی مانند گرانفروشی اتفاق افتاده یا حق ‌الزحمه بیش از تعرفه اخذ شده توسط مسئولین اتحادیه و کمیسیون حل اختلافات مورد رسیدگی قرار گیرد.

بنابراین کارشناس حقوقی در موسسه حقوقی کیانداد برای اقدامات قبل از خرید خودرو توصیه می کند که به هیچ ‌وجه برای انجام معامله نزد دلالان خیابانی یا دفاتری که عضو اتحادیه صنفی دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو نیستند مراجعه نکنید. ضمناً خرید و فروش خودرو که با نظارت افسران و کارشناسان راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد و به خصوص به جهت مزیت انجام استعلام آنی وضعیت خودرو می‌تواند گزینه مناسبی برای انجام معاملات خودرو و اطمینان نسبتاً بالا از سلامت معامله باشد.

مخاطبان گرامی می توانید جهت مشاوره اقدامات قبل از خرید خودرو در زمینه انجام معاملات با مشاوران و وکلای متخصص در موسسه حقوقی کیانداد تماس حاصل نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *