نرخ مالیات بر ارث مغازه

نرخ مالیات بر ارث مغازه


نرخ مالیات بر ارث مغازه چگونه محاسبه می گردد؟

مالیات بر ارث مغازه، مالیاتی است که دولت ازحق انتقال آن مغازه به وراث آنها پس از مرگ دریافت می کند. مالیات‌ بر ارث مغازه براساس ارزش کلی مغازه های متوفی است که نرخ میزان مالیات ‌بر ارث مغازه آن به عوامل همچون تاریخ فوت، طبقه وراث بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

منظور از مالیات بر ارث مغازه، رستوران ها، عمده فروشی ها، انواع آژانس ها، انواع بنگاه های معاملاتی و سایر مغازه های گوناگون می باشد. که به مراتب، مالیات‌بر ارث مغازه نسبت به سایر اموال و دارایی های متوفی می تواند بیشترین مبلغ مالیات بر ارث را به خود اختصاص دهد .

لذا طبیعتا حساسیت این بخش در درازای این راه و اخذ مفاصاحساب مالیات بر ارث از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در صورت ناآگاهی از قوانین مالیات بر ارث و قدم گذاشتن در این مسیر سخت و ناهموار می تواند شما را متحمل مالیاتی به مراتب سنگین نماید لذا اگر خواهان مشاوره رایگان و اقدامات اجرایی جهت کاهش زمان و هزینه در مالیات بر ارث می باشید می تواند با این گروه تماس گرفته و نتیجه دلخواه را حاصل نمایید.

مالیات بر ارث مغازه تجاری چقدر است؟

کاربری تجاری:

در این نوع کاربری، انواع مغازه ها، رستوران ها، عمده فروشی ها و دفاتر خدماتی ( مثلاً آژانس های مسافرتی و شبیه آنها ) مدنظر می­باشند.البته مسئله ی مهم، دارا بودن مجوز تجاری برای یک ملک است وگرنه صرف وجود یک دفتر خدماتی در جایی را نمی­توان دارا بودن کاربری تجاری برای آن ملک به حساب آورد. لذا در هنگام خرید املاک تجاری، حتماً با دقت موضوع گفته شده را در نظر داشته باشید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   قوانین مالیات بر ارث آپارتمان

کاربری صنعتی:

در برگیرنده هر نوع زمین یا ساختمانی که مجوز هرگونه فعالیت صنعتی اعم از تولید، انبار و یا توزیع را داشته باشد از قبیل کارخانجات، تعمیرگاهها و کارگاههای تولیدی، می­شود.این نوع از املاک اکثراً در شهرک های صنعتی و یا مناطق خارج شهرها قرار دارند.حتی اگر بر اثر گسترش شهر، چنین ملکی داخل آن واقع گردد، معمولاً توسط دستگاههای مسئول و ذی ربط، حکم انتقال آن به خارج شهر داده می­شود

کاربری خدماتی:

کاربری خدماتی، نوعی از کاربری های انتفاعی است.یعنی مثل کاربری تجاری، شما از آن کسب درآمد می­کنید.با این تفاوت که چون این فعالیت عام المنفعه است، شهرداری ها-یا دیگر متولیان امر-بابت آن پولی از شما نمی­گیرند. اما اگر شما روزی تصمیم به تغییر کاربری بگیرید، باید هزینه های تبدیل کاربری را بپردازید.از نمونه های کاربری خدماتی می­توان«گرمابه های عمومی» را نام برد. به دلیل این که گرمابه ها در خدمت حفظ بهداشت عمومی و سلامت جامعه هستند و با وجود آن که صاحبان آن ها از طریق این کاربری منافعی کسب می ­کنند، اما در قبال آن پولی به شهرداری پر اخت نمی کنند.

قوانین قدیم:

از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان معافیت کسر و مازاد به نرخ های مذکور مشمول مالیات می باشد.

معافیت مذکور برای هریک از وراث طبقه اول که کمتر از ۲۰ سال سن داشته یا محجور یا معلول از کار افتاده باشند مبلغ ۵ میلیون تومان خواهد بود.

نرخ مالیات بر ارث مغازه در قوانین جدید سال 1395 به شرح ذیل می باشد:

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سند زدن ملک

مالیات ‌بر ارث مغازه برای تاریخ فوت از ابتدای سال 95 به شرح ذیل است:

3% برای وراث طبقه اول که منظور از طبقه اول پدر، مادر، شوهر، زن، اولاد و اولادِ اولاد می باشد.

6% برای وراث طبقه دوم که منظور از طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن ها می باشد.

12برای وراث طبقه سوم که منظور از طبقه سوم عمو، عمه، خاله، دایی و اولاد آنها می باشد.

قوانین جدید نرخ مالیات بر ارث مغازه:

در محاسبه مالیات ‌بر ارث مغازه شایان ذکر است مواردی مانند انبار مغازه، بالکن و اجناس داخل مغازه نیز تعلق می گیرد که نحوه محاسبه آن برای انبار برابر 50% ارزش مغازه در واحد متر مربع و برای بالکن برابر با یک سوم (3/1) هر متر مربع مغازه می باشد و همچنین در ارتباط با اجناس، اموال و تمامی کالا های درون مغازه نیز باید اذعان کرد که تمامی موارد مغازه مورد ارزیابی قیمتی قرار خواهد گرفت که از این میزان 10% ارزش آن اموال و اجناس به عنوان مالیات‌ اجناس مغازه محاسبه خواهد گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *