محاسبه مالیات ارث بر ملک

محاسبه مالیات ارث بر ملک


نحوه محاسبه مالیات ارث بر ملک چگونه است؟

قانون مالیات های مستقیم، هرگونه درآمد اتفاقی افراد را مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی می داند. ارث نیز یکی از مصادیق درآمدهای اتفاقی افراد است، اما به دلیل ویژگی های به خصوص خود، از مبحث درآمدهای اتفاقی جدا شده و فصلی جداگانه را در قانون مالیات ها به خود اختصاص داده است. هنگام تقسیم اموال متوفی چقدر مطالبه می شود، یعنی پیش از توضیح نحوه محاسبه مالیات بر ارث خانه و مالیات بر ارث خودرو  و پرداخت مالیات بر ارث ملک مسکونی، وراث عملا نمی توانند اموال متوفی را تقسیم نموده و به خود منتقل نمایند.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث ملک چقدر است؟

حتی می توان گفت ماخد محاسبه مالیات بر ارث نیز به نوع مال بستگی دارد. اینکه مالیات بر ارث را بر مبنای ارزش روز نقل و انتقال مال محاسبه می کنند یا بر مبنای ارزشی که خود سازمان امور مالیاتی تعیین میکند، بستگی دارد به نوع مال متوفی.

مثلا برای محاسبه مالیات بر ارث ملک مسکونی، کمیسیون املاک سازمان امور مالیاتی ارزش معاملاتی ملک را حساب می کند و در واقع مالیات بر ارث ملک مسکونی، بر مبنای ارزشی که این کمیسیون برای ملک تعیین کرده اخذ می گردد. اما محاسبه مالیات بر ارث دفترخانه اسناد رسمی صرفا بر اساس ارزش روز تحویل به وراث محاسبه می شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، برای محاسبه مالیات کلیه املاک، ارزش املاک را کمیسیون املاک سازمان امورمالیاتی تعیین می کند. سپس بر اساس ارزشی که این کمیسیون تعیین کرده، 7.5 درصد این ارزش (برای وراث طبقه اول) به عنوان مالیات ارث بر ملک مسکونی اخد خواهد شد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ممنوعیت ازدواج زن‌ مسلمان با مرد غیرمسلمان

به طور مثال، اگرفردی از پدر متوفی خود ملکی مسکونی به ارزش یک میلیارد تومان به ارث برده باشد، باید 7.5 درصد این ارزش به مبلغ 75 میلیون تومان را به عنوان مالیات بر ارث ملک مسکونی به سازمان امورمالیاتی کشور بپردازد.

نرخ مالیات بر ارث ملک

نرخ مالیات بر ارث به نوع مال متوفی بستگی دارد و بسته به نوع مال، متغیر و متفاوت است. یعنی نرخ مالیات بر ارث سرقفلی با نرخ مالیات بر ارث خودرو و با نرخ مالیات متفاوت است و درصدهای متفاوتی از این دو مال، مالیات بر ارث اخذ می گردد.

البته تاثیر طبقات وراث در نرخ و درصد مالیات بر ارث را نیز در نظر داشته باشید.

فرار از مالیات 

مالیات بر ارث از آنجایی که هنگام انتقال به وراث اخذ می شود و پیش از دریافت مالیات بر ارث خانه توسط سازمان امور مالیاتی اصلا امکان تقسیم سهم وراث وجود ندارد، راه گریزی ندارد و عملا امکان فرار از مالیات بر ارث از وراث کاملا سلب شده است.

قانون مالیات بر ارث ملک مسکونی

قوانین حاکم بر مالیات بر ارث در قانون مالیاتهای مستقیم ایران آمده است و در واقع قانونی جداگانه ای موجود نیست. فصل چهارم قانون مالیات های مستقیم ایران به مباحث مالیات بر ارث، نحوه محاسبه مالیات ارث بر املاک مسکونی، نرخ این نوع مالیات و چقدر بودن و چگونگی اخذ مالیات بر ارث اختصاص دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *