چک برگشتیبه استناد ماده 11 دستورالعمل حساب جاری، رفع سوء اثر از سوابق چک‌های برگشتی، به یکی از طرق زیر، امکان‌‌پذیر است:
*تأمین موجودی حساب جاری
* ارائه لاشه چک برگشتی
*ارائه رضایت‌نامه و اقرارنامه محضری ذینفع چک به بانک


در صورت عدم امکان ارائه لاشه چک برگشتی به بانک به دلایلی مثل، مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذینفع چک (شخصی که گواهینامه عدم پرداخت وجه چک، به نام او صادر شده است) می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، ضمن اذعان به عدم واگذاری چک به ثالث، رضایت خود را نسبت به مشتری اعلام نماید. در این صورت بانک با دریافت رضایت‌نامه مزبور نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر، اقدام می‌نماید.

چنانچه ذینفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می‌تواند با ارائه نامه رسمی، رضایت خود را اعلام نموده و بانک با دریافت رضایت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام می‌نماید.

مراحل رفع سوءاثراز چک برگشتی توسط شخص حقوقی  غیر دولتی :

چنانچه ذینفع، شخص حقوقی غیردولتی باشد، بانک با دریافت رضایت‌نامه محضری صاحبان امضای مجاز یا وکیل شخص حقوقی مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر اقدام می‌کند.

* واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه
* ارائه حکم، قرار و یا دستور مقام قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی یا ارائه نامه رسمی از سوی واحد اجرای احکام مرجع قضایی مبنی بر پرداخت مبلغ چک
* ارائه نامه از مرجع ثبتی ذی‌صلاح مبنی بر اجرای چک (با ذکر مشخصات اصلی چک) و بلامانع بودن رفع سوء اثر از آن

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اختلاف نظر در بقای (پایداری) جهیزیه

می توانید با وکیل وصول مطالبات موسسه حقوقی کیانداد مشوت کنید 

02122904873

 

توهین به متوفی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *