حضانت و ولایتحضانت و ولایت فرزند دو مفهوم متفاوت است، ولایت به معنای قدرت و اختیاری است که قانون برای اداره امور کودک به پدر و جد پدری می‌دهد تا بر اساس مصلحت کودک عمل کنند. این حق پس از مرگ با وصیت قابل انتقال است. اما حضانت عموماً ناظر بر نگهد‌اری از جسم کودک است، هرچند که حضانت به طور عام شامل تربیت نیز می‌شود.

به گفته وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد نگهداری یا حضانت در امور تربیتی و آموزشی هم حق و هم تکلیف ابوین است که طبق قوانین، حضانت فرزندان تا رسیدن به سن بلوغ، دختر تا 9 سالگی و پسر 15 سالگی، به عهده والدین است، در صورت جدایی والدین، مادر تا سن هفت سالگی دختر در حضانت اولویت دارد و پس از آن با پدر است، قانون جز در موارد استثنایی نمی‌تواند آنان را از این حق محروم کند. 

آیا پدر و مادر می توانند به نفع یکدیگر از حق حضانت خود صرفنظر کنن؟

به گفته وکیل خانواده موسسه حقوقی کیانداد در صورت توافق، والدین می توانند به نفع یکدیگر از حق حضانت خود صرف‌نظر کنند.  معیار تعیین کننده حضانت‌ صرفاً مصلحت طفل است؛ بنابراین در صورت عدم کفایت پدر به تشخیص دادگاه، حضانت او بر عهده مادرش می باشد. پس از رسیدن طفل به سن بلوغ، فرزندان حق انتخاب ادامه زندگی نزد یکی از والدین را خواهند داشت؛ اما در هر صورت تأمین مخارج زندگی با پدر خواهد بود.

 

برای مشاوره در زمینه خانواده و طلاق و سایر امور مربوط به دعاوی خانواده می توانید با وکلای متخصص در دعاوی خانواده مشاوره کنید 

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تقاضای اعسار از هزینه دادرسی

مشاوره و قبول وکالت در دعاوی خانواده  02122904873

0/5 (0 Reviews)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *