تابعیت ایران

تابعیت ایران


برای دریافت تابعیت ایران باید به کجا مراجعه کرد؟

این مقاله مطابق با نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، در خصوص اینکه برای دریافت تابعیت ایران باید به کجا مراجع کرد بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

افرادی كه متقاضی کسب تابعیت (شهروندی) دولت جمهوری اسلامی ایران می ‌باشند باید درخواست تابعیت خود را به:

* اداره تابعیت وزارت امور خارجه در مركز

* دفاتر امور اتباع (شهروندان) و مهاجرین خارجی استانداری‌ های سراسر كشور

تسلیم نمایند.

مدارک لازم برای درخواست تابعیت ایرانی

1- تکميل، امضاء و ارائه يک نسخه پرسش ‌نامه درخواست کنندگان تابعيت ايران (نمونه شماره 3) که باید به صورتي دقيق، کاملاً، خوانا و به زبان فارسي باشد.

2- اصل و دو نسخه تصوير آخرين مدرک تحصيلي درخواست کننده و تصاویر مدارک ارائه شده باید کاملاً روشن و خوانا باشند.

3- اصل و دو نسخه تصوير مدارک هويت (شخصیت) و تابعيت درخواست کننده (همچنین همسر و فرزندان)

4- 12 قطعه عکس 4 × 6 جديد و يکنواخت درخواست کننده که باید به صورت تمام رخ با زمينه روشن، بدون کلاه، عينک و شال گردن باشد.

5- 12 قطعه عکس 9 × 6 دسته جمعي همسر و فرزندان کمتر از ۱۸ سال (اگر تبعه و شهروند خارج باشند).

6- اصل و دو نسخه تصوير سند ازدواج

گواهی عدم امکان سازش

مراحل دریافت تابعیت ایران

الف) چنانچه مندرجات هر يک از مدارک ارائه شده در بالا مخدوش و داراي اشکال باشد پذيرش و بررسي مدارک تا رفع اشکال به تأخیر خواهد افتاد.

ب) مأمور کنسولي پس از دريافت مدارک و انجام مصاحبه حضوري با درخواست کننده تابعيت ايران، تصوير آنها را طي نامه ‌اي به اداره تابعيت و امور پناهندگان وزارت امور خارجه ايران ارسال مي‌ کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اربعین حسینی

ت) اصل مدارک متقاضي (تحصيلي، سند ازدواج، هويت و تابعيت) به وي بازگردانده خواهد شد.

پ) اداره تابعيت و امور پناهندگان پس از دیافت مدارک، تشکيل پرونده داده و انجام اقدامات و بررسي ‌هاي لازم، در صورتي که درخواست کسب تابعيت (شهروندی) وی مورد پذيرش قرار گيرد، مراتب را به نمايندگي درخواست کننده اعلام تا نسبت به دریافت 3 نسخه اظهاريه کسب تابعيت ايران (نمونه شماره 4) از متقاضي و ارسال آنها به مرکز اقدام نمايد.

ت) مأمور کنسولي پس از دريافت 3 نسخه اظهاريه تکميل و امضاء شده به همراه اصل قبض بانکي پرداخت هزينه تصديق (براي هر 3 نسخه و به ارز محل) نسبت به تأييد آنها اقدام کرده و دوباره به اداره تابعيت و امور پناهندگان ارسال مي ‌نمايد.

ج) اداره تابعيت و امور پناهندگان پس از دریافت 3 نسخه اظهاريه، براي متقاضي، همسر و فرزنداني که در زمان درخواست کسب تابعيت ايران کمتر از 18 سال داشته ‌اند سند تابعيت (نمونه شماره 5) صادر و به نمايندگي درخواست کننده ارسال تا به متقاضی تحویل دهند.

همچنین مراتب صدور سند تابعيت را طي نامه‌ اي به سازمان ثبت احوال کشور ابلاغ می‌کنند تا برای متقاضی شناسنامه‌ی ایرانی صادر گردد.

چ) نمايندگي پس از دريافت سند، مراتب را به متقاضي اعلام می‌کند تا ضمن مراجعه و ارائه اصل مدارک خارجي خود، همسر و فرزندان و اصل قبض بانکي پرداخت هزينه نقش تمبر، سند تابعيت خود را دريافت نمايد.

سند تابعیت پس از نقش تمبر در مقابل دريافت اصل مدارک هويت خارجي به متقاضی تحویل می‌ گردد.

مدارک هويت خارجي دریافت شده همراه نامه‌ ای به اداره تابعيت و امور پناهندگان ارسال تا طي يادداشتي به سفارت دولت متبوع سابق وي در تهران فرستاده شود. (ماده 984 قانون مدني)

پیشنهاد ویژه کیانداد :   نحوه رسیدگی به دادخواست اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد)

* نکته: بر اساس ماده 985 قانون مدنی کسب تابعيت ايراني پدر به هيچ وجه در مورد فرزند او که در تاريخ تقاضانامه به سن هجده سال تمام رسيده‌اند مؤثر نمي ‌باشد.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره برای دریافت تابعیت ایران به کجا مراجعه باید کرد با وکلای مجرب در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *