اهمیت مشخص شدن مدت در قرارداد مشارکت در ساخت

اهمیت مشخص شدن مدت در قرارداد مشارکت در ساخت


اهمیت مشخص شدن مدت در قرارداد مشارکت در ساخت

در این جا در خصوص اهمیت مشخص شدن مدت در قرارداد مشارکت در ساخت را طبق نظریه موسسه حقوقی کیانداد بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

مشخص شدن مدت قرارداد مشارکت در ساخت به چگونه است؟

به گفته وکیل ملکی در مؤسسه حقوقی کیانداد، هیچ قراردادی نباید بدون تاریخ تنظیم و بدون تعیین مدت انجام تعهد مندرج در آن باشد. عدم تعیین مدت در برخی از قراردادها تا آنجا اهمیت دارد که قانون مدنی، حکم به باطل بودن آن داده است. مانند قرارداد اجاره‌ای که در آن مدت اجاره معین نشده باشد که با وجود رعایت سایر موارد و امضای قرارداد، توسط موجر و مستأجر فاقد اثر حقوقی می‌باشد و مستأجر مالک منافع محل استیجاری نمی‌شود.

دلایل اهمیت مدت قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت نیز از جمله قراردادهایی است که تعیین مدت و مهلت اجرای پروژه در آن دارای اهمیت بسیار بالایی است. موضوع قرارداد مشارکت در ساخت، تعهد به انجام کاری است که در موضوع قرارداد به آن اشاره شده است و سازنده مکلف است کلیه تعهدات خود را در طی مدت زمان تعیین شده در قرارداد به اجرا در آورد.

لزوماً تاریخ تنظیم قرارداد مشارکت، تاریخ شروع انجام تعهدات سازنده نخواهد بود. زیرا ممکن است شروع قرارداد از مدتی بعد از تاریخ تنظیم آن تعیین شده باشد. متأسفانه در برخی از قراردادها این گونه قید می‌شود که تاریخ شروع این قرارداد از زمان صدور پروانه ساخت است. حال اینکه صدور پروانه ساخت چند ماه یا چند سال به طول بیانجامد نامشخص می‌باشد و اما خوشبختانه در برخی از قرارداد از ابتدا یک مهلت پیش فرضی را برای شروع قرارداد تعیین می‌کنند. برای مثال قید می‌شود: (طبق توافق طرفین 6 ماه مهلت اخذ پروانه ساخت پروژه تعیین گردید که پس از آن سازنده متعهد است که ظرف 12 ماه شمسی پروژه را صحیح و سالم و قابل استفاده تحویل مالک یا طرف اول بدهد). در غیر این صورت می‌توان از سازنده مطالبه ضرر و زیان نمود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اسقاط کافه خیارات در قرارداد به چه معناست؟

افرادی که در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت دارای تجربه و به اصطلاح حرفه‌ای هستند هیچگاه تمام تعهدات اجرای قرارداد را در قالب یک مدت زمان کلی و واحد قرار نمی‌دهند زیرا حتی اگر یک روز به پایان مدت قرارداد باقیمانده باشد و سازنده اقدامی در جهت احداث بنا نکرده باشد، امکان اقامه دعوا علیه او در مراجع قضایی فراهم نیست.

قرارداد مشارکت در ساخت

مدت زمان مراحل ساخت را در قرارداد ذکر کنید:

توصیه می‌شود که در قسمت مربوط به مدت قرارداد ضمن تعیین مدت کلی قرارداد برنامه زمان‌بندی مجزایی را نیز برای کلیه مراحل ساخت و ساز تعیین نمایید به نحوی که اگر سازنده در هر یک مراحل نتوانست تعهداتش را انجام دهد، مالک بتواند اقدام به فسخ قرارداد و یا مبادرت به مطالبه خسارت روزانه بابت تأخیر در انجام تعهدات که از سوی سازنده رخ داده نماید.

اما اگر سازنده نتواند به هر دلیلی طبق برنامه زمان‌بندی به تعهداتش عمل کند چه سرنوشتی در انتظار او یا قرارداد است، به نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی آن برمی‌گردد. در برخی از قراردادها صرفاً اشاره به خسارت روزشمار می‌شود و در برخی از قراردادها به حق فسخ برای مالک اشاره می‌گردد و در برخی نیز به هر دو آنها اشاره می‌شود.

در نمونه قراردادهای چاپی مشارکت در ساخت از روش تعیین یک مدت کلی و واحد استفاده شده و برنامه زمان‌بندی برای مراحل ساخت پیش‌بینی شده است که اقدامی اشتباه و برای مالک مخاطره‌آمیز است که باید اصلاح شود.

در صورت بروز هر گونه اختلاف در امور ملکی می‌توانید از مشاوره و وکالت توسط وکیل ملکی در مؤسسه حقوقی کیانداد تماس برقرار کنید و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   رأی وحدت رویه شماره 592

ارتباط مستقیم با وکیل ملکی  09128400921

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *