قانون کار

قانون کار


انواع کار در قانون کار

 این مقاله به بررسی انواع کار در قانون کار که زیر نظر موسسه حقوقی کیانداد بررسی شده اختصاص یافته است همراه ما باشید.

کار روز:

کار روز کارهایی است که در قانون کار زمان انجام آن از ساعت 6 بامداد تا ساعت 22 (ساعت 10 شب) می‌باشد. (ماده 53 قانون کار)

کارشب:

کار شب کارهایی است که قانون کار زمان انجام آن بین ساعات 22 (10 شب) تا ساعت 6 بامداد قرار دارد.

کار مختلط:

کار مختلط کارهایی است که در قانون کار بخشی از ساعات انجام آن در روز و قسمتی از آن در شب واقع می‌شود. در کارهای مختلط ساعاتی که جزء کار شب محسوب می‌شود مشمول فوق‌العاده موضوع ماده 58 قانون کار می‌شود که مذکور داشته: (برای هر ساعت کار در شب تنها به کارگران غیرنوبتی35 درصد اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می‌گیرد).

کار متناوب:

کار متناوب کاری است که در قانون کار نوعاً در ساعات متوالی انجام نمی‌شود بلکه در ساعات معینی از شبانه‌روز انجام می‌شود. فواصل تناوب کار در اختیار کارگر است و حضور او در کارگاه الزامی نیست. در کارهای متناوب ساعات کار و فواصل تناوب و نیز کار اضافه نباید از هنگام شروع تا خاتمه جمعاً از 15 ساعت در شبانه‌روز بیشتر باشد.

ساعات شروع و خاتمه کار و فواصل تناوب با توافق طرفین و نوع کار و عرف کارگاه تعیین می‌شود (ماده 54 قانون کار). مانند کار کارگران نانوایی‌ها و رستوران‌ها. همانطور که گفته شد فواصل تناوب کار در اختیار کارگر است و کارفرما نمی‌تواند کارگر را مجبور کند در ساعاتی که کار ندارد و جزء ساعات کار وی محسوب نمی‌شود، در کارگاه بماند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   درخواست رأی وحدت رویه شماره 746

کار نوبتی:

کار نوبتی در قانون کار عبارت است از کاری که در طول ماه گردش دارد به نحوی که نوبت‌های آن در صبح یا عصر یا شب واقع می‌شود. کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می‌کند و نوبت‌های کار وی در صبح و عصر واقع می‌شود 10 درصد و چنانچه نوبت‌ها به صبح و شب یا عصر و شب بیفتد 5/22 درصد علاوه‌بر مزد به عنوان فوق‌العاده نوبت کاری دریافت خواهد کرد.

در کار نوبتی ممکن است ساعات کار از 8 ساعت در شبانه‌روز و 44 ساعت در هفته تجاوز نماید ولی در جمع ساعات کار در چهار هفته متوالی نباید از 176 ساعت تجاوز نماید. مانند حمل و نقل شهری. به هر نوبت کار شیفت نیز اطلاق می‌شود.

مخاطبان و کاربران گرامی در صورتی که در مورد قانون کار مشکل حقوقی داشته باشید و یا هرگونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکلای مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *