طلاق غیابی از طرف زن

طلاق غیابی از طرف زن


طلاق غیابی از طرف زن

کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد، در این مقاله به بحث و بررسی طلاق غیابی از طرف زن پرداخته اند و نظریه را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار داده اند ما را همراه نمایید.

اگر دادخواست طلاق و جدایی از طرف زن باشد و دلیل موجه طلاق را داشته باشد و زوج (مرد) با وجود ابلاغ، در دادگاه حضور نیابد و لایحه نفرستد و برگه‌ ابلاغیه به خود شخص زوج داده نشده باشد، دادگاه رأی طلاق غیابی صادر می‌ کند.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

* هرگاه زوج چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد و هیچ خبری از وی در دست نباشد. در صورتی که زوجه (زن) دادخواست طلاق بدهد دادگاه سه نوبت آگهی در روزنامه‌ های کثیرالانتشار تهران با هزینه‌ خواهان منتشر می ‌کند. که فاصله هر آگهی یک ماه است. پس از گذشت یک سال از اولین آگهی چنانچه خبری از زنده بودن زوج (مرد) نشود دادگاه حکم به مرگ فرضی مرد می ‌دهد.

* یکی دیگر از شرایطی که زن می ‌تواند غیابی طلاق بگیرد عدم پرداخت نفقه و خرجی توسط مرد به مدت شش ماه است، حتی اگر عدم پرداخت نفقه به دلیل تنگدستی باشد. زن می ‌تواند ابتدا برای مطالبه و دادخواست نفقه به دادگاه مراجعه کند و در صورت عدم پرداخت نفقه توسط زوج (مرد) می ‌تواند دادخواست طلاق و جدایی دهد. جز در زمان عدم تمکین و اطاعت زن از شوهر که نفقه ندارد.

* شرط دیگر عسر و حرج و به سختی و مشقت افتادن زن می ‌باشد، زن می‌ تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق و جدایی نماید و دادگاه زوج را مجبور به طلاق می ‌کند و اگر اجبار ممکن نبود در این صورت طلاق از شکل انحصاری بودن آن برای مرد خارج شده و به زن داده می ‌شود و زوجه (زن) به اجازه حاکم شرع (دین) طلاق داده می ‌شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   حق طلاق چیست

عسر و حرج یعنی: سختی و مشقتی که توان و تحمل ادامه‌ زندگی برای زن وجود نداشته باشد. عرف و عادت معیار تعیین کننده‌ عسر و حرج می ‌باشد که با توجه به شرایط روحی و اجتماعی زن و شوهر و محیط و زمان و مکان تعیین می ‌شود.

طلاق به دلیل خیانت مرد چگونه است

* طبق ماده 1119 قانونی مدنی: طرفین (زن و مرد) عقد ازدواج می ‌توانند هر شرطی که مخالف با اقتضای (ضرورت) عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنماید. یعنی طرفین می ‌توانند هر شرطی را که نامشروع و غیرقانونی نبوده و با شالوده و اساس و ذات عقد ازدواج در تعارض و مخالفت نباشد را در عقد نکاح (ازدواج) شرط کنند.

چنانچه مرد هر یک از موارد شروط ضمن عقد یا همه آن را پذیرفته باشد در صورت تخلف از هر کدام به زن حق می ‌دهد که دادخواست طلاق بدهد.

البته امکان دارد پس از درج این شروط در ضمن عقد، هرگاه مرد از آن عدول (برگشتن) نماید، زن حق تقاضای طلاق و جدایی دارد.

نکته: در مورد حق طلاق زن فقط ضمن عقد نکاح و ازدواج یا در قراردادی مستقل می ‌تواند از همسر خود وکالت در طلاق بگیرد که در این صورت زن وکیل شوهر خود برای اجرای طلاق می ‌شود. و بدون حضور شوهر در دفتر ثبت طلاق، خودش وکیل شوهر می ‌شود که این امر نیازمند رأی دادگاه است.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره طلاق غیابی از طرف زن با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ازدواج مختلط (درهم) چیست؟

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *