صلاحیت دادگاه انقلاب

صلاحیت دادگاه انقلاب


رسیدگی به کدام جرائم در صلاحیت دادگاه انقلاب است؟

آخرین قانونی که صلاحیت دادگاه انقلاب را مشخص کرده است قانون آیین دادرسی کیفری است که در سال ۱۳۹۴ تصویب شد. در ماده‌ی ۳۰۳ این قانون صلاحیت دادگاه انقلاب را به تفکیک بیان کرده است که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم:

1- اولین طیف از جرائمی که در این قانون مشمول صلاحیت دادگاه‌های انقلاب هستند جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی‌اند که شامل محاربه و افساد فی‌الارض، بَغی، تبانی (همدستی) و اجتماع علیه حکومت اسلامی، احراق آتش زدن) و تخریب اموال و اقدام مسلحانه به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی است.

دادگاه انقلاب حافظ حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است و هر عملی در جهت تضعیف امنیت جامعه و قدرت حکومت اسلامی به‌ صورت ویژه در این دادگاه رسیدگی خواهد شد.

محاربه و افساد فی‌الارض جرائمی هستند که در مورد اول با کشیدن سلاح، امنیت داخلی جامعه را به خطر می‌اندازند یا در مورد دوم یعنی افساد فی‌الارض باعث صدمات بسیاری در سطح وسیع در کشور می‌شوند.

بغی، تبانی (همدستی) و اجتماع علیه حکومت اسلامی نیز اساس حکومت اسلامی را هدف قرار می‌دهند و در جهت براندازی یا تضعیف آن هستند

بغی آن گونه که در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است قیام مسلحانه علیه اساس نظام جمهوری اسلامی است.

تبانی (همدستی) و اجتماع علیه حکومت نیز هر گونه سازماندهی برای براندازی حکومت اسلامی را شامل می‌شود.

2- مورد دیگری که در صلاحیت این دادگاه است توهین به مقام معظم رهبری و همچینن بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مصارف و استفاده‌های سنتی از گیاه کوکا

3- با توجه به حساسیت مواد مخدر و روان‌گردان، کلیه‌ جرائم مربوط به آنها که شامل حمل، نگهداری، ساخت و قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان می‌شود مشمول صلاحیت خاص این دادگاه است.

همچنین با توجه به اثرات مخربی که قاچاق اسلحه و مهمات و موادی چون اسپری اشک آور و شوکرهای برقی دارند قاچاق این نوع از اقلام و وسایل نیز تحت عنوان اقلام و مواد تحت کنترل در صلاحیت این دادگاه است. این در حالی است که جرم قاچاق انسان مشمول این صلاحیت ویژه نیست.

4- ممکن است با تصریح و تأکید قوانین دیگر نیز جرائم مختلفی در صلاحیت این دادگاه قرار بگیرند. مانند رسیدگی جرائم مربوط به قانون تأمین مالی تروریسم که در صلاحیت دادگاه انقلاب قرار گرفته‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *