جعل

جعل


جعل عنوان مأموران نظامی و انتظامی

اینک قصد داریم در مورد جعل عنوان مأموران نظامی و انتظامی که مطابق با نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

جعل 

معرفی افراد به عنوان مأموران نظامی و انتظامی و همچنین پوشیدن لباس آنها یکی از مصادیق جعل عنوان و می ‌باشد، که طبق ماده 556 قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است: «هر کس بدون مجوز و به صورت علنی لباس ‌های رسمی مأموران نظامی یا انتظامی ایران یا نشان‌ ها، مدال‌ ها یا سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد در صورتی که عمل او به موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدید تری نباشد، به حبس از 3 ماه تا یک سال یا جزای نقدی محکوم خواهد شد و در صورتی که از این عمل خود سوء استفاده کرده باشد، به هر دو مجازات محکوم خواهد شد».

استفاده از لباس نظامیان خارجی یا نماد های بیگانه

بر اساس ماده 557 قانون مجازات اسلامی اگر شخصی با استفاده از لباس نظامیان خارجی یا نماد های بیگانه برای فریب افراد استفاده کند چنین مقرر داشته: «هر شخصی و به صورت غیرمجاز لباس ‌های رسمی یا متحدالشکل مأموران کشور های بیگانه، نشان‌ ها یا مدال ‌ها و سایر امتیازات دولت ‌های خارجی در ایران را مورد استفاده قرار دهد، به شرط معامله متقابل یا در صورتی که موجب اختلال در نظم عمومی شود مشمول مجازات استفاده از لباس نیروی نظامی و انتظامی داخلی خواهد شد».

پیشنهاد ویژه کیانداد :   چه افرادی ملزم به تبعیت از قانون کار هستند

جعل عنوان برای فراری دادن افراد از خدمت وظیفه عمومی و مجازات آن

طبق ماده 60 قانون خدمت وظیفه عمومی (سربازی) کسانی که با انجام اعمالی مانند جعل، اعمال نفوذ، شهادت دروغ، گواهی خلاف واقع (بی‌اساس) رشوه یا فریب دادن موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم کنند مجرم بوده و به اتهام آنان در دادگاه صالح رسیدگی می ‌شود و به حبس تعزیری از 1 تا 5 سال محکوم می‌ شوند.

 سوء استفاده از لباس و موقعیت شغلی توسط نظامیان

جرم کلاهبرداری چیست

طبق ماده 126 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، سوء استفاد از موقعیت شغلی برای نیروهای مسلح را جرم دانسته و مجازات آن «حداکثر تا 2 سال حبس» می‌باشد. اما جرم بودن این عمل مشروط به«استفاده برای مقاصد غیرقانونی» اعم از اقداماتی که مطابق قوانین جزایی جرم باشد یا نباشد که در مقررات انتهای ماده فوق نوشته شده است.

منظور از عبارت «برای مقاصد غیرقانونی» آن است که شخص نظامی از لباس نظامی، کارت شناسایی سازمانی، موقعیت نظامی و عنوان حرفه ای خود سوء استفاده کند و اموری که خارج از وظیفه و مأموریت او است را انجام دهد.

مخاطبان گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی در مورد جعل را با وکیل کلاهبرداری در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *