کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان


کلاهبرداری با جعل عنوان

اینک قصد داریم در مورد کلاهبرداری با جعل عنوان که مطابق با نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

کلاهبرداری با جعل عنوان

طبق قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری، کسانی که از راه حیله و تقلب، مردم را به داشتن اموال و اختیارات دروغین و بی ‌اساس فریب دهند یا مردم را امور غیرواقعی امیداوار کنند و از حوادث و پیشامدهای غیرواقع و بی‌اساس بترسانند، به اشد مجازات محکوم می‌ شوند.

کسانی که عنوان یا اسم دیگری را جعل و از آن سوء استفاده کنند و با استفاده از این راه‌ ها، پول، اموال، اسناد، قبوض و حواله‌جات مردم را بگیرند، آنها نیز به اشد مجازات محکوم می ‌شوند.

یکی از مصادیق جرم کلاهبرداری، بردن مال دیگران با استفاده از وسایل متقلبانه است، که یکی از این وسایل برای فریب مردم استفاده از عناوین جعلی برای جلب اعتماد قربانیان است.

جعل عنوان مأموران نظامی و انتظامی

ارتباط جرم کلاهبرداری و جعل عنوان

جعل عنوان جرمی مستقل از جرم کلاهبرداری است اما عناوین جعلی برای تحقق جرم کلاهبرداری استفاده می ‌شود، و در حقیقت جعل عنوان ابزاری برای انجام کلاهبرداری توسط افراد می باشد، و مجازات مجرم تشدید شده و کلاهبرداری مشدد (شدت یافته) صورت می ‌گیرد که مجازات آن از 2 سال تا 10 سال می ‌باشد.

جعل عنوان و سوء استفاده از عناوین لشگری و کشوری

استفاده از عنوان ‌هایی مانند رییس، امیر، مدیرعامل، قاضی، سردار و… از شایع ‌ترین عناوین در جعل عنوان هستند، و افراد با استفاده از آنها، سعی در مهم جلوه دادن خود و رسیدن به اهداف مجرمانه دارند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سوءپیشینه

طبق ماده 555 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب 1357 با جرم دانستن جعل عنوان این چنین مقرر کرده است: «هر کسی بدون سمت رسمی یا اذن (اجازه) از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی کند به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد».

همچنین ماده 555 قانون مجازات اسلامی به این نکته اشاره م ‌کند: «چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد مجازات جعل را نیز خواهد داشت».

در چنین جرمی که فرد جعل عنوان و معرفی خود را با استفاده از کارت‌، احکام یا نامه‌ های جعلی انجام می ‌دهد، مجرم علاوه‌‌ بر اینکه به جعل عنوان محکوم می‌ شود، به جعل مدارک نیز محکوم خواهد شد.

اطلاع داشتن از جعلی بودن مدارک

حتماً نباید مدارک و عناوین جعلی توسط خود فرد استفاده کننده جعل شود، چنانچه شخص با آگاه بودن از جعلی بودن مدارک از آنها استفاده کند، طبق ماده 530 قانون تعزیرات به 2 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد شد.

* نکته: استفاده غیرمجاز از عناوین شامل استفاده در نامه ‌نگاری‌ های اداری تبلیغات عمومی در وسایل ارتباط جمعی مانند روزنامه، مجله، تلویزیون، سخنرانی در مجامع و یا انتشار برگه ‌های چاپی یا خطی و… می ‌باشد.

مخاطبان گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی در مورد کلاهبرداری با جعل عنوان با وکیل کلاهبرداری در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   موارد صدور حکم طلاق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *