کلاهبرداری

کلاهبرداری


ایا جعل و کلاهبرداری را میشناسید؟ 

جرم جعل و کلاهبرداری دو رفتار مجرمانه‌ای هستند که وقوع آ‌نها در جامعه آثار و نتایج زیانباری را بر جای می‌گذارد. این دو جرم هم با یکدیگر مرتبط می‌باشند و هم تفاوت‌هایی دارند. شناخت این تفاوت‌ها می‌تواند به شناخت دقیق این دو جرم کمک نماید و در مرحله‌ی طرح شکایت، شاکی را یاری رساند.

جرم کلاهبرداری

بر اساس ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، کلاهبرداری به این معنا است که شخصی با به کار بردن تقلب، اموال دیگران را ببرد. البته او باید سوء نیت هم داشته باشد، یعنی بداند کاری که انجام می‌دهد، متقلبانه است و همچنین قصد بردن مال دیگری را نیز داشته باشد.

جرم جعل

بر اساس ماده ۵۲۳ قانون تعزیرات، جرم جعل یعنی، شخصی بر خلاف حقیقت و به ضرر دیگری از طریق یکی از راه‌های پیش‌بینی شده در قانون، دست به ساختن یا تغییر دادن آگاهانه هر چیزی مثل سند بزند و قصد داشته باشد که آن را به عنوان سند اصلی جا بزند.

تفاوت‏‌های جرم جعل و کلاهبرداری چیست؟

1- جرم کلاهبرداری از مصادیق و نمونه‌های جرائم علیه اموال و حق مالکیت است و جرم جعل از نمونه‌های جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی است.

دلیل این تقسیم‌بندی آن است که جعل در اسناد به خصوص جعل در اسناد رسمی، موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به ارزش و اعتبار اسناد می‌شود و در نتیجه روابط اجتماعی مردم دچار اختلال و آشفتگی می‌شود.

2- برای تحقق کلاهبرداری لازم است که حتماً مالی از قربانی جرم برده شود و کلاهبردار یا شخص مورد نظر از آن نفعی ببرد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   آیا زن ملزم به آوردن جهیزیه در منزل شوهر است؟

در حالی که برای تحقق جرم جعل همین که کاری که جاعل انجام می‌دهد، قابلیت ضرر رساندن به شخصی را داشته باشد، برای مجرم محسوب شدن او کافی است و لازم نیست حتماً ضرری به جامعه یا شخص معینی وارد شود یا سودی نصیب جاعل یا شخص مورد نظر شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *