دادگاه انقلاب اسلامی

دادگاه انقلاب اسلامی


دادگاه انقلاب اسلامی

دادگاه انقلاب اسلامی دادگاهی است که در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۵۷ و به دستور سید روح‌الله خمینی تشکیل شد.

این دادگاه، پس از تصویب قانون اساسی، به عنوان یکی از دادگاه‌های بدنه دادگستری جمهوری اسلامی درآمد که دارای صلاحیت ذاتی نسبت به دیگر دادگاه‌های دادگستری است.

دادگاه باید شایستگی رسیدگی به یک پرونده را داشته باشد تا بتواند در مورد آن حکم صادر کند. این شایستگی را قانون به یک دادگاه می‌دهد.

قاضی دادگاه بر مبنای همین صلاحیت حق رسیدگی دارد و می‌تواند با استفاده از آن، قانون را اعمال کند.

این شایستگی آن‌قدر مهم است که اگر دادگاهی بدون صلاحیت به پرونده‌ای رسیدگی کند حکم صادره بدون اعتبار خواهد بود و اجرا نخواهد شد.

دادگاه‌های کیفری صلاحیت رسیدگی به جرائم را دارند. هر دادگاه صالح است تا به طیف خاصی از جرائم رسیدگی کند، ضمناً جرم نیز باید در محدوده‌ی جغرافیایی دادگاه رسیدگی‌کننده اتفاق افتاده باشد.

دادگاه انقلاب اسلامی دارای صلاحیت خاص کیفری

دادگاه انقلاب یکی از دادگاه‌هایی است که در کشور ما صلاحیت خاص کیفری دارد. گرچه دادگاه‌هایی مثل دادگاه‌های کیفری یک نیز بر اساس میزان مجازات معین و خاصی شایسته‌ی صدور حکم هستند اما صلاحیت دادگاه انقلاب بر اساس جرائم خاصی تعیین می‌شود که ارزش‌ها و هنجارهای (قوانین) مهمی را نقض و باطل می‌کنند.

پس از انقلاب اسلامی تحولات و جریان‌های بسیاری در جامعه‌ی ایرانی به‌ وجود آمد و اساس حکومت اسلامی و امنیت داخلی و خارجی را مورد تهدید قرار داد.

محاکمه‌ی جرائمی که این هنجارها را نقض و باطل می‌کرد نیازمند نگاه ویژه‌ی قضایی به آنها بود که با تأسیس دادگاه انقلاب اسلامی این امر مهم امکان‌پذیر شد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مجازات وارد کردن مواد مخدر به زندان، بازداشتگاه و اردوگاه بازپروری

محل استقرار (قرارگیری) دادگاه انقلاب

دادگاه انقلاب اسلامی در مرکز هر استان تشکیل می‌شود، مگر اینکه رئیس قوه قضاییه تشکیل آنها را در شهرهای دیگر استان نیز لازم بداند.

برای اینکه به دادگاه انقلاب مراجعه کنید تنها کافی است بدانید که شعبه‌ای از آن در شهر محل زندگی شما تشکیل شده است یا نه. اما در تهران برای مراجعه به دادگاه انقلاب باید به خیابان شریعتی، ابتدای خیابان معلم مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *