ارکان طلاق

ارکان طلاق


ارکان طلاق چیست؟

در این مقاله قصد داریم در خصوص ارکان طلاق که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بحث و بررسی شده را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار دهیم ما را همراه نمایید.

ارکان طلاق

ارکان طلاق و جدایی عبارتند از :

* طلاق دهنده و مطلق (مرد)

* طلاق داده شده و مطلقه (زن)

صیغه طلاق

* اشهاد (شاهد بودن دو مرد عادل)

شروط مطلق یا طلاق دهنده

طلاق دهنده دارای چهار شرط است. مطلق باید: عاقل، بالغ، مختار و قادر باشد.

شرط اول: بلوغ

بلوغ یعنی رسیدن به سنی که شخص نفع و ضرر خود را تشخیص دهد و از منافع خود دفاع نماید، که این سن مطابق شرع و دین مقدس 15 سال تمام قمری معادل 14 سال و 7 ماه شمسی است. اما طبق ماده 1209 قانون مدنی: «هر کس که دارای 18 سال تمام نباشد در حکم غیررشید است، معذلک در صورتی که بعد از 15 سال تمام رشد کسی در محکمه ثابت شود از تحت قیمومیت (سرپرستی) خارج می‌شود».

یعنی کسی که کمتر از 18 سال تمام دارد و حکم رشد او صادر نشده باشد، صغیر و نابالغ است و طلاق دهنده با چنین وصفی هر چند ممیز باشد طلاقش صحیح نیست و با توجه به این طلاق دهند باید بالغ باشد، اجازه ولی یا قیم نمی‌تواند رفع نقص بنماید و آنان نمی‌توانند به عنوان ولایت و قیمومیت و سرپرستی زن صغیر و نابالغ را طلاق دهند.

موارد صدور حکم طلاق

پس شوهر پس از 18 سال تمام هر چند سفیه (نادان و بی‌خرد) هم باشد می‌تواند زن خود را طلاق دهد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   موارد صدور قرار رد دادخواست (بدوی و تجدیدنظر)

طبق ماده 1136 قانون مدنی رشد از شرایط صحت و درستی طلاق است و طبق ماده 1207 قانون مدنی غیررشید فقط نمی‌تواند تصرف در اموال و حقوق مالی داشته باشد اما چون طلاق دادن موجب تصرف در اموال نیست پس سفیه و نادان نیز می‌تواند زن خود را طلاق دهد.

شرط دوم: عقل

طلاق دهنده موقع طلاق و جدایی باید عاقل باشد. یعنی مجنون و دیوانه نباشد. مجنون به اعتبار اختلال در اعصاب و عدم تعادل روانی نمی‌تواند رهایی زن را از قید زوجیت و زناشویی تصور نماید و آن را موجب قصد خود قرار دهد.

اگر شوهری که دارای جنون ادواری و دوره‌ای باشد اگر زن خود را در زمان بهبودی، طلاق دهد طلاق صحیح است. در صورتی که شوهر دیوانه باشد نماینده قانونی او می‌تواند از سوی او زن را طلاق دهد.

نمایندگان قانونی مجنون عبارتند از: ولی (پدر و جد پدری)، قیم، وصی

شرط سوم: اختیار

اختیار یعنی کسی که زن خود را طلاق می‌دهد باید راضی باشد، بنابراین طلاق کسی که مجبور شده صحیح نیست.

شرط چهارم: قصد

منظور از قصد این است که به صرف به کار بردن لفظ طلاق بدون قصد و اراده مثلاً از روی سهو یا شوخی و یا هنگام خواب و یا به غلط به زبان جاری گردد اثری برای طلاق ندارد و طلاق و جدایی تحقق نمی‌یابد.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره ارکان طلاق با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اختلاف نظر در بقای (پایداری) جهیزیه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *