ضمانت‌های اجرای قرارداد مشارکت در ساخت برای مالک و سازنده

ضمانت‌های اجرای قرارداد مشارکت در ساخت برای مالک و سازنده


ضمانت‌های اجرای قرارداد مشارکت در ساخت برای مالک و سازنده

در این مقاله به بحث درباره ضمانت‌های اجرای قرارداد مشارکت در ساخت برای مالک و سازنده را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

ضمانت‌های اجرای قرارداد مشارکت در ساخت چگونه است؟

در قرارداد مشارکت در ساخت تعهد اصلی و مهم مالک در اختیار قرار دادن ملک و مهمترین تعهد شریک یا سازنده انجام موضوع قرارداد است. اما برای مالک همواره این تردید و دودلی وجود دارد که ممکن است شریک دوم (سازنده) انجام موضوع قرارداد است. اما برای مالک همواره این تردید و دودلی وجود دارد که ممکن است شریک دوم (سازنده) نخواهد و یا به هر دلیلی نتواند به تعهدات خود مطابق قرارداد عمل کند و به عبارتی تأخیر در انجام تعهد داشته باشد یا چه بسا ممکن است با وجود اتمام قرارداد به واسطه نقایص و ایرادات امکان تحویل ملک وجود نداشته باشد.

بنابراین چه تضمینی برای مالک وجود دارد تا بتواند خسارت‌های خود را از سازنده دریافت کند؟ راحت‌ترین و قانونی‌ترین پاسخ، در مورد ضمانت‌های اجرای قرارداد مشارکت در ساخت برای مالک و سازنده مراجعه به دادگاه و طرح دعوا و سپس طی تشریفات مطالبه خسارت از سازنده است اما این راه منوط به صرف وقت و تحمل هزینه دادرسی و احیاناً پرداخت سایر هزینه‌های جانبی دیگر خواهد بود.

تنظیم انواع قرارداد حقوقی ملکی

لذا پیش‌بینی و درج شرط جبران خسارت از طریق تعیین تضمین و ضمانت اجرای مناسب می‌باشد زیرا در این صورت مالک هزینه‌ای بابت دریافت خسارات وارده به خود متحمل نمی‌شود و سازنده اگر ادعایی دارد باید از طریق دادگاه اقدام به طرح دعوا علیه مالک نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

از جمله مهمترین تضمین‌های قراردادی می‌توان به ضمانت‌نامه‌های بانکی و چک‌های شخصی و سایر انواع چک‌های مورد استفاده در سیستم بانکی، و وثیقه ملکی اشاره نمود که می‌توان با قید شرط در قرارداد سازنده را مکلف به تسلیم و ارائه یکی از آنها به عنوان تضمین انجام تعهداتش نمود تا چنانچه نتواند به بخشی یا تمام تعهداتش عمل نماید، مالک بتواند از محل به اجرا گذاردن آنها طی تشریفات مربوطه نسبت به دریافت خسارتش مبادرت کند.

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد ضمانت‌های اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

سازنده باید تعهداتی را که در قالب قرارداد مشارکت و به صورت شرط ذکر شده در طی مدتی که در قرارداد تعیین شده اجرا و به پایان برساند و واحدها را طی صورتجلسه رسمی تحویل مالک بدهد و تأییدیه مالک را نسبت به تحویل به موقع واحدها و رضایت کامل وی را نسبت به عملکرد خود اخذ نماید. اگر سازنده و یا مالک هر یک بیش از یک نفر باشند، صورتجلسه باید به تأیید و امضای کلیه طرفین قرارداد مشارکت در ساخت برسد.

گاهی سازنده به دلایلی نمی‌تواند به تعهدی که به مالک در قرارداد مشارکت در ساخت داده است عمل کند که به این عمل اصطلاحاً عدم انجام تعهد یا خلف وعده گفته می‌شود اما گاهی نیز با وجودی که سازنده به همه تعهداتش عمل کرده است، ولی مالک از عملکرد او به واسطه تأخیر در انجام تعهد و تأخیر در تحویل دادن واحدها رضایتی ندارد زیرا معتقد است که این تأخیر باعث شده هزینه اضافی را بابت اجاره‌بهای محلی که موقتاً اجاره کرده بپردازد یا باعث شده برخی اتفاقات دیگر برای او و خانواده‌اش رقم خورده که ریشه و علت اصلی آن تأخیر سازنده در انجام تعهداتش است و لذا از این جهت ادعای ورود خسارت داشته و تقاضای جبران زیان وارده را به نحو مقتضی از سوی سازنده دارد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تقسیم واحد در قرارداد مشارکت

برای مطالبه خسارت صرف‌نظر از وقوع و اثبات ورود آن به مالک، باید دید که آیا چنین ادعایی در قرارداد مشارکت در ساخت پذیرفتنی است یا خیر و اینکه مالک چگونه و چه زمانی می‌تواند چنین ادعایی را علیه سازنده مطرح نماید؟ در پاسخ به این مسئله اشاره می‌شود که در هر قراردادی از جمله قرارداد مشارکت در ساخت می‌توان از قبل شروطی را بابت تأخیر و یا عدم انجام تعهد پیش‌بینی نموده خسارت و نحوه جبران آن را درج نمایید.

اولاً باید شرط خسارت بابت تأخیر در انجام تعهد در قرارداد قید شده و میزان خسارت درج شود.

ثانیاً اینکه مدت انجام تعهد طبق آنچه که در قرارداد تعیین شده است به پایان رسیده باشد. در این صورت مالک می‌تواند با تنظیم دادخواست به خواسته مطالبه خسارت علیه سازنده مبادرت به طرح دعوای حقوقی نماید. اما اگر حتی یک روز هم به پایان مدت قرارداد مانده باشد، و یقین قطعی حاصل شود که سازنده نمی‌تواند به تعهدش در مدت باقیمانده عمل نماید، باز هم نمی‌توان در دادگاه علیه او اقامه دعوا کرد مگر اینکه مدت انجام تعهد طبق قرارداد به پایان رسیده باشد.

در برخی از قراردادهای مشارکت در ساخت علاوه‌بر تعیین زمان پایان قرارداد، یک برنامه زمان‌بندی نوشته می‌شود و برای هر مرحله به طور جداگانه خسارت تأخیر در انجام تعهد پیش‌بینی می‌شود که در این صورت مالک می‌تواند بدون انتظار پایان مدت اصلی قرارداد، از بابت تأخیر در انجام تعهد در هر مرحله از برنامه زمان‌بندی شده، علیه سازنده اقامه دعوای مطالبه خسارت نماید و با جمع شرایط قانونی و قراردادی، به طور قطع از طرف محاکم پذیرفته شده و سازنده محکوم به جبران خسارت وارده به مالک می‌گردد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   خلع ید

مخاطب گرامی در صورتی که در زمینه قراردادهای ملکی با مشکل حقوقی مواجه شدید هرگونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکیل ملکی مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس وکیل ملکی 09128400921

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *