مشاوره خانواده

مشاور خانواده


پیشگیری از طلاق و جدایی در لایحه قانون حمایت از خانواده

در این لایحه جهت حفظ بنیان خانواده تلاش‌هایی صورت گرفته است که از آن جمله می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- با توجه به اینکه مشکلات و اختلافات خانوادگی باید حتی‌المقدور از دید دیگران پنهان بماند تا حریم خصوصی خانواده حفظ شود، در ماده 10 لایحه قانون حمایت از خانواده پیش‌بینی گردیده که امر ابلاغ از مقررات در مورد ابلاغ، در آیین دادرسی مدنی مستثنی باشد.

در این ماده بیان شده است: ابلاغ در دادگاه خانواده می‌تواند از طریق پست، نمابر، پیام‌های تلفنی، پست الکترونیکی یا هر شیوه‌ی دیگری که دادگاه مناسب با بنیان خانواده تشخیص دهد صورت گیرد. در هر حال احراز و تشخیص صحت و درستی ابلاغ با دادگاه است.

اگر دادگاه بتواند در این شیوه از ابلاغ، به شرط مذکور در ماده مبنی بر تشخیص شیوه مناسب با حفظ بنیان خانواده عمل نماید، می‌‌تواند اختلافات خانوادگی را محرمانه نگه دارد و جلوی انتشار خبر درگیری یا اختلاف را بگیرد در غیر این صورت این نوع ابلاغ می‌تواند به آن دامن بزند.

2- بر حسب قاعده تجدید جلسات دادرسی بدون عذر موجه ممنوع و برای دادرس رسیدگی‌کننده تخلف انتظامی محسوب می‌‌شود. ولی در لایحه قانون حمایت از خانواده، تجدید دو نوبت دادرسی برای ایجاد فرصت صلح و سازش برای زوجین (زن و شوهر) مجاز شمرده شده است.

در ماده 11 لایحه قانون حمایت از خانواده، دادگاه می‌تواند برای فراهم کردن فرصت صلح و سازش جلسه دادرسی را به درخواست زوجین یا یکی از آنان حداکثر برای دو بار به تأخیر بیاندازد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تفاوت‌های جرم جعل و کلاهبرداری

3- بررسی اختلافات خانوادگی و ریشه‌یابی آنها و ارائه راهکارهای حل اختلاف به فرصت کافی از یک طرف و به تخصص روان‌شناسی خانواده و روان‌شناسی جنسی از سوی دیگر نیاز دارد.

این امر مهم نه از نظر فرصت و نه از نظر تخصص در دادگاه‌های خانواده امکان‌پذیر نمی‌باشد، لذا در آسیب‌شناسی‌های به عمل آمده در روند رسیدگی به اختلافات خانوادگی، این کمبود مورد توجه منتقدان قرار گرفته است..

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *