واخواهی

واخواهی


واخواهی به چه معناست؟

واخواهی عبارت است از اعتراض یا شکایتی که محکوم‌علیه غایب (خوانده)، نسبت به حکم غیابی انجام می‌دهد.

مرجع صالح به رسیدگی واخواهی

مرجع صالح به رسیدگی، همان دادگاه صادرکننده حکم غیابی می‌باشد.

شرایط صدور حکم غیابی چیست؟

  1. خوانده یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده باشند.
  2. به طور کتبی نیز دفاع نکرده باشند.
  3. اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد.

حکم دادگاه نسبت به خواهان همیشه حضوری است و فقط  نسبت به خوانده می‌تواند حکم غیابی صادر نماید.

واخواهی اعتراض نسبت به حکم غیابی است که جزئا یا کلاً علیه خوانده باشد، بنابراین در صورتی که حکم غیابی در قسمتی به سود خواهان و در قسمتی دیگر به سود خوانده صادر شود و نسبت به آن اعتراض شود، درخواست واخوانده مبنی بر فسخ (ابطال) آن بخش از حکم که به زیان او صادر شده است در مرحله‌ی  واخواهی در هیچ صورتی پذیرفته نمی‌شود.

مهلت واخواهی از احکام غیابی

در صورتی که حکم غیابی ابلاغ واقعی یا قانونی شده باشد، مهلت واخواهی و اعتراض برای اشخاص ساکن ایران 20 روز و برای اشخاص مقیم (ساکن) خارج از کشور دو ماه است که از تاریخ ابلاغ واقعی یا قانونی آغاز می‌شود.

در صورتی که محکوم‌علیه غایب (خوانده) خارج از مهلت دادخواست واخواهی تقدیم نماید، دادگاه قرار رد دادخواست واخواهی را صادر می‌نماید، اما اگر محکوم‌علیه غایب که به سبب عذر موجه نتواست در مهلت تعیین شده واخواهی نماید، می‌تواند پس از مهلت مذکور دادخواست واخواهی خود را تقدیم نماید.

در این صورت دادگاه ابتدا به ادعای او رسیدگی می‌نماید و در صورتی که آن را موجه تشخیص دهد، قرار قبولی دادخواست واخواهی را صادر می‌نماید که در این صورت اجرای حکم، به درخواست محکوم‌علیه متوقف می‌شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   وکیل اعاده دادرسی

واخواهی پس از اجرای حکم غیابی

در صورتی که واخواهی پس از اجرای حکم غیابی مطرح و حکم به نفع واخواه صادر شود، خواهان اول ملزم به جبران خسارت ناشی از اجرای حکم غیابی نسبت به واخواه می‌باشد.

مطالبه و درخواست خسارت در این زمینه نیازمند اقامه‌ی دعوا و اثبات ارکان مسئولیت مدنی است. البته در اثبات تقصیر خوانده‌ی این دعوا ارائه حکم صادره از مرحله‌ی واخواهی، که قطعی شمرده شود، کفایت می‌کند.

امکان طرح دعاوی ورود ثالث و جلب (بازداشت) ثالث در مرحله واخواهی

در مرحله‌ی واخواهی تقاضای بازداشت شخص ثالث (سوم) توسط واخواه (محکوم‌علیه حکم غیابی) باید همزمان با دادخواست جلب ثالث به دفتر دادگاه تسلیم شود، اما توسط واخوانده (محکوم‌له حکم غیابی) باید در اولین جلسه رسیدگی به اعتراض واخواهی جهات و دلایل واخوانده اظهار و ظرف سه روز دادخواست جلب و بازداشت ثالث تقدیم دادگاه شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *