مهمترین احکامی که می‌توان به صورت موقت اجرا کرد، کدامند؟

1- اجرای حکم دعاوی تصرف

قانون‌گذار به متصرف قبلی مال غیرمنقول (مالی که قابل جابجایی نباشد مانند خانه) که ملک به ‌زور از تصرف وی خارج شده، حق داده است که بدون آنکه نیاز به ارائه مدارکی برای مالکیت باشد، به صرف اثبات تصرف قبلی خود، تحت شرایطی از دادگاه حکم به رفع متصرف فعلی را بگیرد، حتی اگر متصرف فعلی مدعی مالکیت باشد و دلایلی هم ارائه نماید، باز دادگاه در دعوای تصرف عدوانی (تصرف زمین یا ملک بدون رضایت مالک) طرف متصرف را خواهد گرفت.

انواع دعوای تصرف

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، انواع دعوای تصرف عبارتند از:

* دعوای تصرف عدوانی

* دعوای مزاحمت

* دعوای ممانعت (خودداری) از حق

این سه دعوا در نحوه اجرای حکم مشابه هستند و در همه این موارد، در صورتی که دادگاه در حکم خود خوانده را محکوم نماید، بلافاصله، پس از ابلاغ حکم از سوی اجرای دادگاه یا ضابطان دادگستری قابل اجرا است و درخواست تجدیدنظر مانع اجرای آن نخواهد شد. حتی اجرای حکم به رفع تصرف (تصرف، مزاحمت یا ممانعت) نیازی به صدور اجراییه ندارد و حق تجدیدنظر و حتی تجدیدنظرخواهی از حکم نیز مانع اجرا نمی‌شود، در واقع متصرف غیرقانونی با اجازه دادگاه بدون اتلاف وقت اخراج می‌شود.

2- اجرای دستور تخلیه

یکی از موارد اجرای حکم فوری رأی در روابط موجر و مستأجر است. بر اساس ماده ۳ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶ این امتیاز را برای موجر (مالک) به وجود آورده است که پس از پایان مدت اجاره بنا به درخواست موجر یا قائم‌مقام قانونی وی، تخلیه عین مستأجره (مورد اجاره) در اجاره با سند رسمی‌ توسط دوایر اجرای ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی یک هفته پس از تقدیم درخواست تخلیه به دستور مقام قضایی در مرجع قضایی توسط ضابطان قوه قضائیه انجام خواهد شد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تنظیم شکوائیه انتظامی

امروزه به همه اختلاف‌های موجر (مالک) و مستأجر در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود. بنابراین دستور تخلیه که صادر شد، بلافاصله اجرا می‌شود و منتظر رسیدگی به اعتراض مستأجر نمی‌شوند.

ادامه مطلب …

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *