معنای وکالت چیست؟

معنای وکالت چیست؟


معنای وکالت چیست؟

در این مقاله قصد داریم درباره معنای وکالت چیست از دیدگاه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم با ما همراه باشید.

وکالت چیست؟

معنای وکالت چیست؟ برای پاسخ به این سوال وکلای با تجربه موسسه حقوقی کیانداد این چنین می گویند: کلمه وکالت برگرفته از لغت عربی می باشد و به معنای اجرای کاری از طرف کسی، نیابت، جانشینی و عقدی که به خاطر آن یکی از طرفین طرف دیگر را به جانشینی خود انتخاب می کند می باشد. بنابراین به کسی که کار وکالت را انجام می دهد وکیل می گویند و همچنین وکیل کسی هست که به موجب عقدی از جانب شخص دیگری برای انجام کار معینی شده تعیین و انتخاب می شود. 

در اصطلاح حقوقی وکالت قراردادی است که در آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام دادن کاری جانشین خود می کند شخص وکالت دهنده را موکل و شخصی که وکالت به او داده می شود را وکیل می گویند.

انواع وکالت

وکالت به دو صورت عام و خاص تقسیم می شود.

وکالت عام

به طور کلی وکالت عام به تمام وکالت هایی اعطایی گفته می شود که اعم از وکالت محضری و دادگاهی و یا حتی شفاهی و عادی است.

وکالت خاص

ولی آن چیزی که در این کتاب به آن پرداخته می شود وکالت از نوع خاص دادگستری است که به طور یک حرفه درآمده و برای اعمال آن باید دارای پروانه وکالت بود.

وکالت قراردادی هست که در هر زمان توسط وکیل یا موکل می شود نسبت به استعفاء یا عزل وکیل اقدام کنند که البته باید ضوابط و شرایط آن رعایت شود به طور مثال استعفای وکیل تنها در زمانی صورت می گیرد که موکل مجال کافی برای انتخاب وکیل دیگر و معرفی به دادگاه داشته باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط رسیدگی ابطال سند رسمی در دادگاه

یا اینکه اگر موکل بدون دلیل نسبت به عزل وکیل اقدام کند، پرونده معد رأی باشد در این صورت باید مطابق با معنای وکالت کل حق الوکاله را پرداخت کند و در غیر این صورت به نسبت کارهای انجام شده باید حق الوکاله را پرداخت کند. از سوی دیگر وکالت با فوت شخص یا به جنون وکیل یا موکل مرتفع شده و ادامه ندارد.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

طرح ایرادات در دعاوی حقوقی و ضمانت اجرا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *