مدت کار در قانون کار

مدت کار در قانون کار


مدت کار در قانون کار چه میزان است؟

اینک می خواهیم مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد برای مخاطبان و کاربران گرامی در خصوص مدت کار در قانون کار چه میزان است توضیح بدهیم.

مدت کار در قانون کار

منظور از مدت، زمانی است که کارگر در طول شبانه‌روز به کار مشغول است. مطابق ماده 51 قانون کار (ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از هشت ساعت تجاوز کند).

مواردی که مستثنی شده مانند ماده 52 قانون کار است که مذکور داشته (در کارهای سخت و زیان‌آور و زیرزمینی ساعات کار از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته نباید تجاوز نماید). بر اساس ماده اول آیین‌نامه کارهای سخت و زیان‌آور مصوب 15/1/1372 کار سخت و زیان‌آور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده که در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می‌گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن می‌باشد.

مانند کار در معادن، حفر قنوات و چاه و فاضلاب، تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره‌های مشغول به کار، کارگاه‌های دباغی، جمع‌آوری، حمل و نقل زباله‌ی شهری، شن‌پاشی، پخت آسفالت دستی و قیرپاشی و عملیات جوشکاری در داخل مخازن.

البته باید توجه داشت در شرایط عادی کار نیز مطابق تبصره یک ماده 51 قانون کار، مجموع ساعات کار در هر هفته نباید از 44 ساعت تجاوز نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط بازنشستگی زنان در قانون کار چگونه است

همانطور که قبلاً هم اشاره شد مقررات قانون کار جزء قواعد آمره و تخلف‌ ناپذیر می‌باشند بنابراین حتی با رضایت کارگر نیز نمی‌توان این قواعد را زیر پا گذاشت.

مخاطبان گرامی اگر مشکل حقوقی در خصوص قوانین کار داشتید و یا هرگونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکلای مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *