مجازات وارد و صادر کردن، تولید و توزیع مواد مخدر و روان‌گردان

بر اساس ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، هر کس بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفاله تریاک و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌‌گردان‌های صنعتی غیردارویی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌‌رسد را به هر شیوه‌ای به کشور وارد و یا به هر طریقی صادر یا ارسال نماید یا اقدام به تولید، ساخت، توزیع مواد مخدر یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازات‌های زیر محکوم می‌‌گردد:

  1. تا پنجاه گرم، تا چهار میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق
  2. بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهار میلیون تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم ‌بداند تا سه سال حبس
  3. بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، از پنجاه میلیون ریال تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سال‌حبس
  4. بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم
  • نکته: بر اساس تبصره‌ی این ماده هرگاه مشخص شود مرتکبین جرائم موضوع بند ۴ این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد، ‌بیست کیلو یا کمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم می‌‌نماید. و در وزن‌های بالای بیست کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام می‌‌شوند.
پیشنهاد ویژه کیانداد :   برای مطالبه طلب به کجا باید مراجعه کنیم؟

مجازات مرتکب جرائم مواد مخدر چنانچه از کارکنان دولت باشد:

بر اساس ماده 7 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، در صورتی که مرتکب جرائم مذکور در مواد ۴ و ۵ این قانون از کارکنان دولت یا شرکت‌های دولتی و مؤسسات و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت ‌باشد و بر اساس قوانین استخدامی مشمول انفصال (برکناری) از خدمات دولتی نگردد علاوه بر مجازات‌های مذکور در مواد قبل به مجازات‌های زیر محکوم می‌گردد:

  1. بار اول: به شش ماه انفصال و برکناری از خدمات دولتی محکوم می‌گردد.
  2. بار دوم: به یک سال انفصال محکوم می‌گردد.
  3. بار سوم: به انفصال و برکناری دائم از خدمات دولتی محکوم می‌‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *