ازکارافتادگی

ازکارافتادگی


سؤالات متداول در مورد ازکارافتادگی

سؤال 1 ازکارافتادگی : چه مدارکی برای برقراری مستمری ازکارافتادگی لازم است؟

جواب: 1- نظریه کمیسیون پزشکی بدوی (نخستین) یا تجدید نظر 2- تصویر شناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل و سرپرستی 3- تصویر کارت ملی بیمه شده و افراد تحت تکفل 4- تصویر سند ازدواج (عقد دائم)

سؤال 2 : مبنای قانونی تعیین تاریخ تشکیل کمیسیون پزشکی به عنوان تاریخ برقراری مستمری ازکارافتادگی چیست؟

جواب: تاریخ برقراری مستمری ازکارافتادگی زمانی است که امکان بررسی تحقق، تعیین میزان ازکارافتادگی و داشتن شرایط برقراری مستمری ازکارافتادگی فراهم می‌گردد. لذا با تشکیل کمیسیون پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون تأمین اجتماعی و صدور نظریه اعضای کمیسیون مذکور شرایط فوق مهیا می‌گردد، بنابراین تاریخ تشخیص ازکارافتادگی در کمیسیون پزشکی به عنوان تاریخ برقراری مستمری محسوب می‌گردد.

سؤال 3 : من مستمری بگیر ۶۶ درصد هستم و ازکارافتادگی کلی برای من منظور شده است و حقوق می‌گیرم. اگر بفهمند که کار می‌کنم چه می‌کنند؟

جواب: بر اساس ماده ٩٣ قانون تأمین اجتماعی، مستمری ازکارافتادگی کلی در صورت از بین رفتن شرایط ازکارافتادگی کلی، به محض اشتغال مجدد، قطع خواهد شد. بنابراین به محض اشتغال، پرداخت مستمری به حالت تعلیق درآمده، مستمری‌های پرداخت شده باز پس گرفته می‌شود و برقراری مجدد آن مشروط به معرفی به کمسیون پزشکی ماده ٩١ قانون و عدم اشتغال به کار خواهد بود.

سؤال 4: قانون بازنشستگی برای بیماران خاص مانند ام‌اس، سرطان و… تفاوتی با بیمه شدگان عادی دارد یا خیر؟

جواب: هر گونه بیماری یا ناتوانی افراد در احراز شرایط بازنشستگی آنان تأثیری ندارد و بازنشستگی آنان مانند سایر بیمه شدگان عادی می‌باشد. اما افراد مبتلا به این گونه بیماری‌ها می‌توانند جهت ازکارافتادگی اقدام نمایند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   جرائم مربوط به موادمخدر درقانون مبارزه باموادمخدر چگونه است؟

سؤال 5: کسی که بیمه اختیاری داشته باشد و مدت ۲۱ سال حق بیمه را پرداخت کرده باشد ولی به مدت دو سال قبل نتوانسته باشد حق بیمه را بپردازد و دو هفته به بیماری خاص مبتلا شده باشد شامل شرایط بازنشستگی ازکارافتادگی خواهد شد یا خیر؟

جواب: با توجه به اینکه دو سال پس از قطع ارتباط بیمه‌ای مبتلا به بیماری شده‌اید و پس از آن نیز دارای اشتغال و سابقه بیمه‌پردازی نمی‌باشید، شرایط بهره‌مندی از مستمری و حقوق ازکارافتادگی را نداشته و معرفی به کمیسیون پزشکی به منظور برقراری مستمری ازکارافتادگی امکان‌پذیر نمی‌باشد. درصورت تمایل می‌توانید با ارائه درخواست به شعبه تأمین اجتماعی مربوطه به منظور بهره‌مندی از مستمری بازنشستگی متناسب با سنوات (سال‌ها) پرداخت حق بیمه موضوع قانون «تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند» اقدام نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *