دعوای مطالبه نفقه

دعوای مطالبه نفقه


دعوای مطالبه نفقه در صلاحیت کدام دادگاه است؟

حال این مقاله اختصاص داده شده است به موضوع دعوای مطالبه نفقه در صلاحیت دادگاه زیر نظر موسسه حقوقی کیانداد ، زیر نظر کارشناسان مجرب بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

دعوای مطالبه نفقه در صلاحیت دادگاه

دعوای حقوقی یا کیفری مطالبه و درخواست نفقه از دعاوی خانوادگی محسوب می ‌شود.

رسیدگی به دعوای مطالبه و درخواست نفقه در صلاحیت و شایستگی دادگاه‌های خانواده است.

در دعاوی و امور خانوادگی مربوط به زوجین (زن و شوهر) زن می ‌تواند در دادگاه محل اقامت و سکونت خوانده (شوهر) یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند.

 

 

ماده 13 قانون حمایت از خانواده 1391 به دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای زوجه (زن) این چنین حکم داده است: «هرگاه زوجین (زن و شوهر) دعاوی موضوع صلاحیت دادگاه خانواده را علیه یکدیگر در حوزه ‌های متعدد قضایی مطرح کرده باشند، دادگاهی که دادخواست مقدم (اول) به آن داده شده است صلاحیت رسیدگی را دارد. چنانچه دو یا چند دادخواست در یک روز تسلیم شده باشد، دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به دعوای زوجه (زن) را دارد به کلیه دعاوی رسیدگی می‌ کند».

* همچنین اگر خواسته به مبلغ 200میلیون ریال و کمتر باشد رسیدگی در صلاحیت و شایستگی شورای حل اختلاف است.

ترک انفاق و ندادن نفقه جرمی مستمر است:

ندادن نفقه و خرجی زن یا ترک انفاق از جرایم مستمر به شمار می ‌آید. از جمله ویژگی ‌های آن این است که عناصر تحقق جرم از قبیل عنصر مادی یعنی رفتار مجرمانه و عنصر معنوی یا همان قصد و اراده و نیت بر انجام این جرم به طور پیوسته و مستمر از زمان شروع آن تا صدور رأی قطعی دادگاه در حال انجام شدن هستند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اعتراض به احکام صادره از سوی دادگاه ویژه روحانیت

این موارد تماماً بر خلاف ویژگی‌ جرم آنی بوده که فقط با یک بار انجام شدن عناصر وقوع جرم، آن جرم محقق می‌شود، مانند جرایمی چون سرقت و قتل.

 ضمانت اجری کیفری عدم پرداخت نفقه

عدم پرداخت نفقه به زن علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی، ضمانت اجرای کیفری نیز خواهد داشت.

طبق ماده 53 قانون حمایت خانواده: «هر کس با داشتن استطاعت (توانایی) مالی نفقه (خرجی) زن خود را در صورت تمکین (اطاعت) او ندهد یا از تأدیه (پرداخت) نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع (خودداری) کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌ شود».

تعقیب کیفری منوط و مشروط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت، تعقیب جزایی یا اجرای مجازات متوقف می ‌‌شود.

مخاطب عزیز هر گونه سوالی که داشته باشید می توانید جهت مشاوره تخصصی در مورد دعوای مطالبه نفقه با وکیل تضمینی طلاق  در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

مبانی فقهی نفقه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *