تفاوت شعبه های دادیاری و بازپرسی

تفاوت شعبه های دادیاری و بازپرسی


تفاوت شعبه های دادیاری و بازپرسی

به گفته موسسه حقوقی کیانداد تفاوت شعبه های دادیاری و بازپرسی معمولاً پرونده‌هایی که جرم مورد شکایت از درجه سبک‌تری برخوردار است به (دادیاری) و پرونده‌های سنگین‌تر که نیازمند تحقیقات کامل‌تر و جامع‌تری هستند را به (بازپرسی) ارجاع می‌دهند.از طرفی دادیاران نمی‌توانند به جرائمی که در صلاحیت دادگاه کیفری استان است رسیدگی نمایند که منظور جرائمی است که مجازات آنها قصاص نفس، اعدام، رجم، حبس ابد و قصاص عضو می‌باشد.

دادیار کیست؟

دادیار صاحب منصبی که به نیابت و نمایندگی از جانب دادستان استان انجام وظیفه می نماید دادیار اگر مسئولیت انجام بررسی و تحقیق مقدماتی شود الزامیست که کلیه قرارهای خود را با تایید دادستان استان  یا معاون دادستان یا دادیار انجام دهد.

دادیارها شامل پنچ گروه می باشند که شامل :

  1. دادیار تحقیق
  2. دادیار اظهارنظر
  3. دادیار اجرای احکام
  4. دادیار ناظر زندان
  5. دادیار نماینده دادستان در دادگاه

تفاوت بازپرس و دادیار چیست؟

تفاوت بازپرس و دادیار چیست ؟ بازپرس ممکن است با دادستان تفاوت نظر داشته باشد و مرجع رسیدگی به حل اختلاف آن ها دادگاه عمومی  می باشد اما درخصوص دادیار نظر نهایی با دادستان است بازپرس با کسب اجازه از دادستان میتواند تحقیقات خود را شروع کند و در پرونده های نیز نیاز به کسب اجازه را ندارد و مستقیماً آغاز میکند. اما دادیار برای آغاز تحقیقات و هر گونه قراری باید از جاب  دادستان مامور شود این تفاوت بدین دلیل است جرایمی که رسیدگی آن در دادگاه کیفری استان باید رسیدگی شود قبل آن حتما باید در بازپرسی تحقیقات و بررسی و رسیدگی انجام گردد  جرایم دیگر لازم نیست حتما به بازپرسی ارجاع شود و بنا بر نظرات دادستان یا مقام ارجاع کننده به دادیاری  جهت بررسی می‌رود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   وکالت بلاعزل

جهت اطلاع از روند پرونده در دادسرای عمومی شعب بازپرسی و دادیاری با وکلای موسسه حقوقی کیانداد مشاوره کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *