مجازات کلاهبرداری

مجازات کلاهبرداری


تخفیف مجازات جرم کلاهبرداری به کمتر از یک سال حبس یا تبدیل آن به جزای نقدی

اینک قصد داریم در خصوص مجازات کلاهبرداری که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

مجازات کلاهبرداری

طبق تبصره 1 ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری دادگاه نمی‌تواند مجازات حبس کلاهبردار را به کمتر از یک سال حبس کاهش دهد.

قانونگذار با ذکر این تبصره حدود اختیار دادرسی را در خصوص تخفیف مجازات تعیین نموده است. مدت‌ها در خصوص اینکه این مجازات حداقلی، قابل تخفیف است یا نه بین محاکم اختلاف نظر وجود داشت تا اینکه هیأت عمومی دیوان عالی کشور طی یک رأی به اختلافات پایان داد. رأی دیوان به شرح زیر می‌باشد:

«نظر به اینکه کیفر حبس مقرر و تعیین شده در ماده یک قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی حداقل یک سال و حداکثر 7 سال تعیین شده است و به موجب تبصره یک ماده مرقوم (نوشتن)، در صورت وجود علل و کیفیات مخففه (کاهش یافته) دادگاه‌ها مجازند، میزان حبس را تا حداقل مدت تعیین شده تخفیف دهند.

تمسک به ماده 22 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی و تعیین حبس کمتر از حد تعیین شده در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی مغایر و مخالف با موازین قانونی است، علی‌هذا رأی شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظر مرکز استان تهران که مطابق با این نظر می‌باشد، به نظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور صحیح و موجه تشخیص و تأیید می‌شود. این رأی با استناد ماده 3 از مواد اضافه شده به قانون آیین دادرسی کیفری مصوب تیر ماه 1337 برای دادگاه‌ها در موارد مشابه لازم‌الاتباع (لازم‌الاجرا) است».

پیشنهاد ویژه کیانداد :   موارد صدور حکم طلاق

در حال حاضر با توجه به رأی وحدت رویه‌ی ذکر شده در مرحله بدوی و ابتدایی یا تجدیدنظر امکان تبدیل و تخفیف مجازات حبس کمتر از یک سال وجود ندارد. تقریباً تمامی محاکم نیز از این رویه پیروی می‌نمایند. اما هنوز در یک مورد، محاکم ما با تردید جدی روبرو است. چنانچه طبق ماده 277 قانون آیین دادرسی کیفری:

«هرگاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم غیرقابل گذشت بعد از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرف نظر کند محکوم علیه می‌تواند با استناد به استرداد (پس گرفتن) شکایت از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، درخواست تجدیدنظر در میزان مجازات را نماید، در این مورد دادگاه به درخواست محکوم علیه در وقت فوق‌العاده رسیدگی نموده و مجازات را در صورت اقتضاء و ضرورت در حدود قانون تخفیف خواهد داد. این رأی قطعی است».

مطلقه به چه کسی گفته می‌شود

در نتیجه در برخی محاکم طبق ماده 277 مجازات کلاهبرداری قابل تبدیل یا تخفیف به کمتر از یک سال حبس نمی‌باشد، اما در برخی محاکم مجازات کلاهبرداری به کمتر از یک سال حبس قابل تخفیف یا تبدیل به جزای نقدی است.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره مجازات کلاهبرداری را با وکیل کلاهبرداری در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *