متهم جرائم مواد مخدر

متهم جرائم مواد مخدر


تبرئه (بی‌گناهی) متهم جرائم مواد مخدر پس از دستگیری

بر اساس تبصره 2 ماده 22 این قانون، در موارد مشمول دو ماده ۲۱ و ۲۲ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، در صورتی که متهم جرائم مواد مخدر اصلی پس از دستگیری تبرئه و بی‌گناه شناخته شود اجرای احکام بلافاصله نسبت به مرخص کردن او اقدام‌ و اگر چنانچه متهم اصلی به جرم خفیف‌‌تری محکوم گردد در هر صورت محکومیت فرار یا پناه دهنده بر اساس ماده ۳۲ این قانون قابل تجدیدنظر‌ است.

مجازات از بین بردن و مخفی کردن ادله جرم مواد مخدر

بر اساس ماده 23 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، هر کس آگاهانه و از روی عمد به امحاء (از بین بردن) یا اخفاء (مخفی کردن) ادله جرم مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی اقدام نماید به یک پنجم تا نصف مجازات متهم اصلی محکوم می‌گردد. در مورد ‌حبس ابد مرتکب به چهار تا ده سال و در مورد اعدام به هشت تا بیست سال حبس محکوم می‌شود.

مجازات متهم کردن دیگری به جرائم مواد مخدر

  • بر اساس ماده 26 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، هر کس به قصد متهم کردن دیگری، مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی و یا آلات و ادوات (ابزار) استعمال و مصرف آن را در محلی قرار دهد به حداکثر مجازات همان جرم محکوم‌ خواهد شد.
  • همچنین بر اساس ماده 27 این قانون، هرگاه شخص دیگری را به منظور تعقیب در مراجع صلاحیت‌دار، آگاهانه و به خلاف واقع (دروغین) متهم به یکی از جرائم موضوع این قانون نماید به بیست ‌تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
پیشنهاد ویژه کیانداد :   مرجع تجدیدنظر آرای دادگاه‌های عمومی و انقلاب

نگهداری محکومان جرائم مواد مخدر در اردوگاه به جای زندان

بر اساس ماده 40 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، قوه قضاییه می‌تواند بخشی از محکومان مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی را به جای زندان در اردوگاه‌‌های خاص (‌با شرایط سخت و عادی) ‌نگهداری نمایند. دولت موظف است اعتبارات و تسهیلات (امکانات) و مقررات لازم را برای تهیه و اداره این اردوگاه‌ها در ظرف مدت یک سال تأمین نماید.

  • بر اساس تبصره 1 این ماده، اداره این اردوگاه‌‌ها به عهده قوه قضاییه می‌باشد.
  • همچنین دادگاه‌‌ها می‌توانند به جای کیفر حبس، کیفر توقف در اردوگاه‌‌ها را برای محکومین معین نمایند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *