ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی


ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی بدون اجازه‌ی دولت (وزارت کشور)

  • بر اساس ماده 17 قانون ازدواج، مرد خارجی در صورت عدم کسب اجازه و اقدام به ازدواج با زن ایرانی، مستوجب تحمل حبس تأدیبی از 1 تا 3 سال خواهد بود.
  • همچنین عدم ثبت ازدواج بر اساس ماده 645 قانون مجازات اسلامی جرم بوده و مستوجب مجازات تعیین شده در آن می‌باشد. بر اساس مواد 5، 6 و 7 قانون مدنی، اتباع بیگانه (شهروندان خارجی) نیز در این مورد، مستثنا نبوده و ملزم به ثبت واقعه ازدواج، به ترتیب ذکر شده هستند.
  • همچنین بر اساس بند 1 ماده 45 اصلاحی قانون ثبت احوال، دادگاه‌های ایرانی با رعایت ماده 1060 قانون مدنی از پذیرش دعوی و صدور حکم به ثبت واقعه ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی قبل از کسب اجازه مخصوص از وزارت کشور خودداری کرده و با توجه به آنکه، بر اساس بند 3 همان ماده، جرم موضوع ماده 17 قانون ازدواج و ماده 645 قانون مجازات اسلامی، در شمار جرائم عمومی هستند. لذا در صورتی که دادگاه‌ها در جریان رسیدگی به دعاوی مربوط به ازدواج به این گونه جرائم برخورد کنند، مکلفند بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 12 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب به این جرم رسیدگی نمایند و عدم شکایت شاکی خصوصی یا اداره ثبت احوال، مانع از رسیدگی و صدور حکم نخواهد بود.
  • بر اساس بند 184 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی، به کلیه دفاتر اسناد رسمی کشور ابلاغ شده است که در صورت عدم کسب اجازه از وزارت کشور توسط مرد خارجی در ازدواج با زن ایرانی، از ثبت موضوع عقدنامه در گذرنامه (پاسپورت) خودداری نمایند.
پیشنهاد ویژه کیانداد :   اعتراض به آرای دادگاه از سوی دادیار

ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در صورت کسب اجازه از وزارت کشور

در صورت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در صورت رعایت ماده 17 قانون ازدواج و وقوع عقد و ثبت در دفتر ازدواج، بر اساس بند 185 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی، اعلامیه‌ای شامل نام و نام خانوادگی، تابعیت زوج (مرد)، شماره گذرنامه (پاسپورت) زوج و محل صدور، شماره پروانه اقامت و اظهارنامه زوج و محل صدور آن شماره و محل صدور اجازه‌نامه ازدواج به عمل آمده بر اساس ماده 17 قانون ازدواج، اقامتگاه (محل سکونت) زوجین (زن و شوهر) و شماره برگ هویت زوج و محل صدور آن به وسیله ثبت محل به نیروی انتظامی مربوطه ارسال و این مرجع، مطابق مقررات، مراتب را به دفتر ثبت احوال اطلاع خواهد داد.

* نکته: کسب اجازه از وزارت کشور برای ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی ، شرط صحت و درستی عقد نبوده و دریافت شناسنامه برای فرزندان زوجین که مادر آنها، ایرانی بوده و در ایران متولد شده‌اند، بدون اشکال است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *