دادگاه تجدیدنظر

دادگاه تجدیدنظر


سؤالات متداول در مورد دادگاه تجدیدنظر و فرجام‌خواهی

سؤال 1: آیا میتوانم با توجه به صدور رأی دادگاه تجدیدنظر مجدداً به مرجع بالاتر نسبت به صدور چنین حکمی اعتراض نمایم؟

جواب: رأی دادگاه تجدیدنظر قطعی است مگر در دو صورت 1ـ اعاده دادرسی ( رسیدگی مجدد) یعنی دلیل جدیدی به دست آورده‌اید که قبلاً آن دلیل موجود نبوده 2ـ درخواست اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی مدنی، یعنی رأی خلاف شرع (دین) است.

سؤال 2: حضور شاهدین در جلسه تجدیدنظر چگونه می‌باشد؟ قبل از جلسه دادگاه دعوتشان می‌کنند یا در همان جلسه دادگاه حضور می‌یابند؟

جواب: در مرحله تجدیدنظر و اعتراض به رأی دعاوی حقوقی، دادگاه تجدیدنظر تکلیفی به برگزاری جلسه دادرسی ندارد و شما باید طی لایحه اعتراضیه اگر دلیل جدیدی دارید به دادگاه معرفی کنید و حضوراً نیز با شعبه دادگاه صحبت کنید.

سؤال 3: خواستم بدونم که وقتی پرونده بعد از صدور کیفرخواست از دادسرا به دادگاه منتقل می‌شود، اگر به رأی صادر شده از دادگاه معترض باشیم و اعتراض خود را اعلام کنیم، پرونده بعد از آن به دیوان عدالت رفته یا دوباره تو همون دادگاه رسیدگی می‌شود، آیا دادگاه تجدیدنظر همان دیوان عدالت است یا خیر؟

جواب: در صورتی که دادگاه بدوی (نخستین) به آن رسیدگی کرده باشد و حکم صادر شود در صورت اعتراض به دادگاه تجدیدنظر خواهد رفت. خیر دادگاه تجدیدنظر با دیوان عدالت متفاوت است.

سؤال 4: در دادگاهی در مورد توافق‌نامه شکایتی کردم، رأی دادگاه در شعبه اول به نفع من صادر شده است، ولی دوباره خوانده در شعبه دیگری شکایت کرده است که در این شعبه توافق‌نامه را رئیس دادگاه تأیید کرد و رأی به ایشان داد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سؤالات متداول در مورد دادگاه تجدیدنظر و فرجام‌خواهی

بنده دوباره در دادگاه تجدیدنظر اعتراض کردم. حالا سوال بنده این است، الان حدود 5 ماه می‌گذرد هنوز خبری نشده، مدت زمان قانونی رسیدگی چه مدت است؟ امکان دارد رأی معلق یا مختومه (بسته) شده باشد؟

جواب: اصولاً می‌توانید درباره این موضوع از دفتر دادگاه سؤال کنید، ولی اگر پرونده مختومه شود به شما ابلاغ خواهد شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *