فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع


دستور فروش ملک مشاع از دادگاه

نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، در خصوص دستور فروش ملک مشاع از دادگاه بررسی شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد امیدواریم استفاده های لازم را از این موضوع ببرند.

فروش ملک مشاع

در مورد اموال غیرمنقول مشاعی که جریان ثبتی آنان خاتمه یافته باشند و دو یا چند نفر بر آن مالکیت مشاعی داشته باشند هر یک از مالکین مشاع می ‌توانند تقاضای افراز مالکیت مشاعی خود را از واحد ثبتی محل نمایند.

در صورتی که واحد ثبتی افراز آن را ممکن نداند و یا ملک قابل افراز نباشد در صورت عدم اعتراض به آن و یا قطعیت یافتن آن هر یک از مالکین مشاع می‌ توانند تقاضای فروش ملک مشاع غیرقابل افراز را از دادگاه محل وقوع ملک مزبور را نماید.

همچنین در مواردی که ماترک یا مال مشاعی غیرقابل تقسیم باشد و بین آنها توافق در شیوه استفاده یا تقسیم نباشد، وراث و شرکای ملک یا بعضی از آنها از دادگاه درخواست تقسیم آن را می ‌نمایند.

طرفین دعوی دستور فروش ملک مشاعی چه کسانی هستند؟

 درخواست فروش ملک مشاعی از سوی هر یک از مالکین مشاع به طرفیت سایر مالکین مشاع از دادگاه می ‌باشند. درخواست فروش مال مشاع باید به طرفیت تمام مالکین مشاع و صاحبان سهام صورت گیرد. مشاوره با وکیل ملکی اینجا کلیک کنید

دادگاه صالح رسیدگی به دستور فروش ملک مشاع:

 مطابق ماده 4 قانون افراز و فروش املاک مشاع و آیین‌نامه اجرایی آن در مورد اموال دارای سابقه ثبتی با دادگاه شهرستان (دادگاه عمومی) محل وقوع ملک است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   حقوق تأمین اجتماعی

دادگاه به دستور فروش ملک مشاع به چه نحوی رسیدگی می‌ کند؟

به گفته وکیل ملکی در موسسه حقوقی کیانداد ، رسیدگی به درخواست مطروحه، احراز مالکیت مشاعی بر ملک شرکا و انضمام تصمیم واحد ثبتی مبنی بر غیرقابل افراز بودن ملک ضروری و به علاوه دادگاه از واحد ثبتی استعلام به عمل می ‌آورد تا پاسخ دهد، نسبت به تصمیم واحد ثبتی مبنی بر غیرقابل افراز بودن، اعتراضی در دادگاه به عمل آمده است یا خیر؟

چنانچه اعتراض در دادگاه به عمل آمده نظر واحد ثبتی تأیید شده است یا خیر؟

در صورتی که دادگاه نظر واحد ثبتی بر غیرقابل افراز بودن را پس از ارجاع امر به کارشناس و اخذ نظر ادارات مربوط از جمله راه و شهرسازی، شهرداری یا جهاد کشاورزی تأیید نماید یا نظر واحد ثبتی مورد پذیرش شرکا قرار گیرد یا اینکه در موعد مقرر نسبت به آن اعتراضی به عمل نیاید با درخواست یک یا چند نفر از شرکا دادگاه دستور فروش ملک را صادر تا وفق مقررات اجرای احکام مدنی، به فروش برسد.

در خصوص ماترک، معمول این است که وراث ضمن درخواست تقسیم، درخواست فروش در صورت غیرقابل تقسیم بودن را نیز می‌ نمایند، که دادگاه در صورت احراز شرایطی که در تقسیم ترکه بیان شد و کارشناس مال را غیرقابل تقسیم اعلام نماید و امکان اختصاص آن به یکی از وراث را به نحو تعدیل و قرعه را نداشته باشد، دستور فروش صادر می‌ نماید.

در تمام موارد دادگاه باید قبل از صدور دستور فروش ارزیابی مال را به کارشناس بسپارد و پس از آن اقدام به صدور دستور نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   دعوای الزام به تفکیک ملک

شما مخاطب گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی با وکیل ملکی در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

مدارک انتقال سند خودرو یا وکالت نامه فروش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *