تقاضای اعسار از هزینه دادرسی

تقاضای اعسار از هزینه دادرسی


تقاضای اعسار از هزینه دادرسی

در این مقاله به بحث درباره تقاضای اعسار از هزینه دادرسی طبق بررسی های موسسه حقوقی کیانداد می پردازیم

مراحل تقاضای اعسار از هزینه دادرسی

طبق گفته موسسه حقوقی کیانداد در مورد تقاضای اعسار از هزینه دادرسی این چنین باید گفت: وقتی که هزینه دادرسی بیشتر از دو میلیون تومان باشد خواهان می تواند درخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی کند. برای این کار باید استشهادیه درباره اعسار از هزینه دادرسی توسط دو شاهد که ترجیحا مرد تکمیل و ضمیمه دادخواست شود.

ماده 506 قانون آیین دادرسی مدنی

رعایت موارد نوشته شده در ماده 506 قانون آیین دادرسی مدنی از جمله مشخصات و وسیله امرار معاش و شغل مدعی اعسار و عدم تمکن مالی وی برای تأدیه هزینه دادرسی با تعیین مبلغ آن از طرف شهود در استشهادیه لازم است و رعایت نکردن به آن منجر به رد دادخواست اعسار می شود بنابراین معافیت از هزینه دادرسی برای هر دعوا به صورت جداگانه تحصیل شود ولی معسر در تمام مراحل مربوط به همان دعوا می تواند از معافیت استفاده نماید.

دادخواست اعسار 

برای شناختن تاجر به مواد 1 و 2 قانون تجارت رجوع شود چون دادخواست اعسار از تاجر پذیرفته نمی شود، چنانچه تاجر نتواند هزینه دادرسی را پرداخت کند باید دادخواست ورشکستگی کند و چنانچه خوانده با ادعای خواهان در مورد اعسار از هزینه دادرسی مخالفت کند با توجه به این به موضوع پذیرفتن دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ادعای اعسار خواهان از پرداخت محکوم در صورت محکومیت خیلی بهتر پذیرفته می گردد.

بنابراین می توان با معرفی کردن شاهدی که از تمکن مالی خواهان با اطلاع باشد و یا با استناد به دلایل دیگر از جمله معرفی اموال خواهان سعی خود را در بی اعتباری دلایل مدعی اعسار در صورت عدم تطابق با واقعیت نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ایا عوارض مصرف کوکائین بر بدن را می دانید؟

وکیل دادخواست اعسار

نکته دیگری را که باید در نظر داشته باشید این می باشد که در دعاوی که مدعی اعسار دارای وکیل باشد ادعای اعسار به مراتب کمتر مورد قبول می باشد گرچه این امر با انتقاداتی روبرو می گردد بطوریکه منتقدین معتقدند که امکان دارد خواهان اعسار به درستی از عهده مبلغ بالای هزینه دادرسی برنیاید اما با وکیلی به توافق برسد که با حق الوکاله ای کمتر و یا پرداخت آن بعد از اخذ محکوم به وکالت او بپذیرد.

بنابراین اخذ وکیل الزاما به این معنای عدم اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیست و از طرفی در بند 13 ماده 35 ق.آ.د.م که وکالت در ادعای اعسار را پذیرفته باشد موید این نظر هست ولی رویه غالب همان هست که در پیش گفتیم را می بایست در نظر داشته باشید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *