تابعیت

تابعیت


تابعیت به چه معناست؟

حال مقاله تابعیت به چه معناست را مطابق با نظریه  کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی کرده و در اختیار مخاطبان و کاربران عزیز قرار می دهیم.

تابعیت در اصطلاح عبارت است از یک رابطه سیاسی و معنوی که فردی را به دولتی معین مرتبط می ‌سازد. تابعیت رابطه‌ ای سیاسی است، زیرا از حاکمیت دولت ناشی می ‌شود و باعث می ‌شود که اشخاص هم به اطاعت از قوانین دولت ملزم شده و هم از حمایت دولت برخوردار شوند.

تابعیت همچنین رابطه ‌ای معنوی است، زیرا اتباع کشور را از نظر هدف‌های مشترک به یک دولت پیوند می ‌دهد و مربوط به مکانی نیست که شخص در آنجا سکونت دارد، ایرانی هر کجا ساکن شود ایرانی است و رابطه خود را با کشورش حفظ می‌ کند.

 بنابراین همه افراد از جمله کودکان می ‌بایستی به منظور برخورداری از این امتیازات، تابعیت یک کشور را دارا بوده و به عنوان تبعه آن کشور محسوب گردند.

انواع تابعیت

تابعیت دو نوع می ‌باشد: 1- سیستم خون و 2- سیستم خاک

بر این اساس، کشورهای جهان برای ایجاد تابعیت از یکی از این دو سیستم یا ترکیبی از آنها استفاده می‌ نمایند. طبق سیستم خاک (معمولاً کشورهای مهاجرپذیر آن را اعمال می‌ کنند)، هر کودکی که در سرزمین آن کشور متولد شود صرف‌ نظر از اینکه والدینش تابعیت کدام کشور را داشته باشند، به تابعیت کشور محل تولدش در می‌ آید.

اما در سیستم خون (معمولاً کشورهای مهاجر فرست آن را اعمال می ‌کنند)، کودکی که از پدر و مادر یا تنها پدر دارای تابعیت آن کشور در هر نقطه ‌ای از جهان متولد شود، به تابعیت کشور والدینش در می ‌آید.

اگر کودک ایرانی در خارج از ایران متولد شد چه باید کرد؟

مطابق ماده 13 قانون ثبت احوال، ولادت واقع در ایران به وسیله نماینده یا مأمور ثبت احوال و ولادت واقع در خارج از کشور به وسیله مأموران کنسولی ایران در دفتر ثبت کل وقایع به ثبت می ‌رسد.

زمان شروع و پایان کودکی

بعد از ثبت تولد اگر طفل ایرانی باشد، برگ ولادت صادر و تسلیم می ‌گردد و اعلامیه ‌ای برای ثبت واقعه در دفتر ثبت کل وقایع صفحه مخصوص پدر و مادر به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه آنان فرستاده می ‌شود.

برای هر فرد نیز شماره شناسنامه ‌ای که مخصوص به او خواهد بود، تعیین می‌ گردد و شماره شناسنامه هر شخص، در کلیه مدارک مربوط به ثبت احوال باید قید شود. در صورتی که طفل خارجی باشد، گواهی ولادت صادر و تسلیم خواهد شد.

 

کودکانی که تبعه ایران محسوب می ‌شوند:

1- کلیه ساکنین ایران به استثنای اشخاصی که تابعیت خارجی آنها مسلم می ‌باشد.

2- کسانی که پدر آنها ایرانی است اعم از اینکه در ایران یا در خارجه متولد شده باشند.

3- کسانی که در ایران متولد شده و پدر و مادر آنها معلوم نباشند.

4- کسانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها در ایران متولد شده است به وجود آمده‌اند (اطفال متولد از نمایندگان سیاسی و کنسولی را شامل نمی‌شود).

5- فرزند صغیر فردی که بر اساس مقررات ایران، تابعیت ایران را تحصیل نماید.

کودکی که پدر خارجی و مادر ایرانی دارد در چه صورت تبعه ایران می ‌شود؟

فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال 1385 ماده واحده ‌ای به تصویب رسید که بیان می ‌دارد، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می‌ شوند می ‌توانند بعد از رسیدن به سن هجده سال تمام، تقاضای تابعیت ایرانی نمایند.

این افراد در صورت نداشتن سوء پیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیرایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می‌ شوند.

برای مشاوره تخصصی در زمینه تابعیت و مهاجرت مشاوران شرکت مهاجرتی هومان ویزا آماده ارائه مشاوره خدمات مهاجرتی به شما عزیزان می باشند.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *